Klantentrouw vraagt om heldere communicatie
Trouwe klanten zijn van levensbelang voor een bedrijf. Bij een rondvraag onder driehonderd managers van grote bedrijven in de VS, Europa en Azië was 90 procent van de ondervraagden het met deze stelling eens. Toch was maar 13 procent ervan overtuigd dat het eigen bedrijf er alles aan doet om de band met de klant te onderhouden.
Probleem: veel bedrijven zijn te snel tevreden. Zolang hun klanten maar niet op korte termijn switchen naar de concurrent, vinden ze het allang best. Voor het kweken van echt loyale klanten is echter meer nodig.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet begint met communicatie. De klant moet je bedrijf gemakkelijk kunnen bereiken en het gevoel hebben dat zijn vragen en klachten serieus worden genomen.
Neem Gerla Schweiz, waar een klant die een schadeformulier invult op internet exact kan volgen wat de status van de behandeling is. Dat is niet alleen prettig voor de klant, het stimuleert medewerkers ook om zich extra in te spannen.
Let erop dat de klant zelf kan kiezen hoe hij contact legt met je bedrijf. Dirigeer dus niet iedereen uit efficiencyoverwegingen automatisch richting internet. En een personal touch in je communicatie-uitingen doet wonderen. Het blad Cicero stuurde 11.000 vip-lezers een gepersonaliseerd nummer, met op de cover steeds een foto van de geadresseerde vip-lezer. Goedkoop is zoiets uiteraard niet, maar het maakt een onuitwisbare indruk.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid