Overslaan en naar de inhoud gaan

Intermediairs op internet: nieuw spel, andere regels

Internet zou intermediairs overbodig maken, dacht men. Immers, met behulp van internet zouden producenten eindgebruikers rechtstreeks…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze disintermediatie is er echter nooit gekomen. Want het mag dan voor leveranciers interessant zijn om de klant rechtstreeks te benaderen, voor klanten is dit rechtstreekse contact helemaal niet zo gunstig. De klant wil keuze, een onpartijdig en deskundig advies én een goede prijs. En in een één-op-één relatie is dit allemaal niet haalbaar, aldus Jaap de Mare, E-business Practice Leader bij Getronics Consulting, deze maand in het Tijdschrift voor Marketing.

related partner content for mobile comes here

Het gevolg is geen disintermediation, maar juist re-intermediation. Het web is vol sites die ergens in de keten tussen vragers en aanbieders toegevoegde waarde bieden en proberen daar ook inkomsten mee te genereren. Want in de nieuwe wereld zijn er vele nieuwe businessmodellen: portals, community sites, marketplaces - allemaal rollen die ook in de oude economie herkenbaar zijn, maar die in de nieuwe economie een grote vlucht hebben genomen.

In de gekantelde machtsverhoudingen is het voor intermediairs veel moeilijker geworden om zich marge toe te eigenen. In die zin is er wel degelijk sprake van disintermediation op internet: er zijn weliswaar minstens zo veel tussenpersonen als vroeger, maar de marges die zij behalen zijn vaak een stuk lager dan die in de 'oude' economie.Op dit nieuwe speelveld moeten de nieuwe intermediairs een nieuw spel spelen, namelijk dat van de belangenbehartiging van de klant. Het sleutelwoord om deze nieuwe rol goed in te kunnen vullen, is geloofwaardigheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in