Intermediairs op internet: nieuw spel, andere regels


Deze disintermediatie is er echter nooit gekomen. Want het mag dan voor leveranciers interessant zijn om de klant rechtstreeks te benaderen, voor klanten is dit rechtstreekse contact helemaal niet zo gunstig. De klant wil keuze, een onpartijdig en deskundig advies én een goede prijs. En in een één-op-één relatie is dit allemaal niet haalbaar, aldus Jaap de Mare, E-business Practice Leader bij Getronics Consulting, deze maand in het Tijdschrift voor Marketing.
Het gevolg is geen disintermediation, maar juist re-intermediation. Het web is vol sites die ergens in de keten tussen vragers en aanbieders toegevoegde waarde bieden en proberen daar ook inkomsten mee te genereren. Want in de nieuwe wereld zijn er vele nieuwe businessmodellen: portals, community sites, marketplaces - allemaal rollen die ook in de oude economie herkenbaar zijn, maar die in de nieuwe economie een grote vlucht hebben genomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn de gekantelde machtsverhoudingen is het voor intermediairs veel moeilijker geworden om zich marge toe te eigenen. In die zin is er wel degelijk sprake van disintermediation op internet: er zijn weliswaar minstens zo veel tussenpersonen als vroeger, maar de marges die zij behalen zijn vaak een stuk lager dan die in de 'oude' economie.Op dit nieuwe speelveld moeten de nieuwe intermediairs een nieuw spel spelen, namelijk dat van de belangenbehartiging van de klant. Het sleutelwoord om deze nieuwe rol goed in te kunnen vullen, is geloofwaardigheid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid