Overslaan en naar de inhoud gaan

Gouden en Bronzen Print Leeuw voor Nederland

Nederland heeft gisteren tijdens het reclamefestival in Cannes een Gouden en een Bronzen Leeuw gewonnen in de categorie Print. N=5 won Goud…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederland stond met tien uitingen op de shortlist dit jaar, ten opzichte van dertien vorig jaar toen Nederland drie print Leeuwen won. In Outdoor won ons land niets.
Art director Nick Klinkert won voor BBH New York een Bronzen Leeuw voor het werk dat hij maakte voor Unilever. Klinkert maakte vorig jaar de overstap van Van Walbeek Etcetera naar BBH.
De Grand Prix in print werd gewonnen door TBWAParijs voor de EMI-campagne tegen piraterij op internet. Juryvoorzitter John Hunt (wereldwijd creative director TBWA) over de campagne: ‘De jury heeft deze campagne bekroond met de Grand Prix, omdat de art direction magistraal is en er geen belerende ondertoon in zit, zoals vaak met piraterijcampagnes.’
De Grand Prix in Outdoor ging naar het Ogilvy & Mather Santiago uit Chili voor Lego. Op een gebouw is zodanig een poster geplakt dat het visueel lijkt alsof er een legostuk ontbreekt. ‘De uiting past perfect bij het product en laat precies zien wat je met Lego kan’, aldus Hunt.
Frankrijk was dit jaar de grote winnaar in Press & Outdoor met in totaal negen keer Goud, twee keer Zilver en vijf keer Brons. Verder behoren Duitsland, Brazilië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten tot de goed scorende landen. Met name voor de VS viel het resultaat een keer Goud, een keer Zilver en vijf keer Brons tegen. België scoorde weer goed met twee keer Goud en een Zilver.
Juryvoorzitter Hunt noemde het niveau van het winnende werk ‘extreem hoog’. ‘Het was of slecht of heel erg goed. Het lijkt of er geen middenmoot meer bestaat.’ Jurylid Tony Granger (cco Saatchi & Saatchi) merkte op: ‘Het is onmogelijk om een Leeuw te winnen. Als je de shortlist haalt in dit veld is het al een hele eer.’

related partner content for mobile comes here

De Condor-party (foto: Frans Schellekens)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in