Overslaan en naar de inhoud gaan

Google introduceert AdFriends...

... althans, die mogelijkheid zit er aan te komen, sinds een recente serie interessante patentaanvragen van het bedrijf.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In plaats van het vermaledijde User Generated Content opteert Google hiermee voor User Generated Distribution. Het systeem bestaat uit drie bestanddelen (en evenzovele patentaanvragen): ; ; en .

related partner content for mobile comes here

Dit is slim van Google. (Maar inmiddels verwachten we niet anders, natuurlijk.) UGC heeft zich inmiddels herhaaldelijk als een moeilijk hanteerbaar en riskant instrument. Met AdSense daarentegen heeft Google inmiddels bewezen dat de eindgebruiker zich uitstekend leent voor distributie.

Blijft nog een probleem: targeting. Zoals we allemaal regelmatig zien, is geautomatiseerd matchen van content met relevante advertenties nog steeds op zijn zachtst gezegd tricky. Wat mij betreft is Gmail nog altijd het beste voorbeeld daarvan, getuige een recente mail over consumententrouw in mijn inbox, die vergezeld ging van advertenties voor oogchirurgie en een middel tegen menstruatiepijnen.

Ouderwets handmatig ingrijpen is nog steeds verreweg de beste methode, beseft Google. Dus waarom de consument niet ingeschakeld?

De theorie spreekt me wel aan. Maar de uitvoering? Onwillekeurig moet ik terugdenken aan pijnlijke probeersels uit het verleden, zoals de Daewoo-Ambassadeur. Bij de introductie van het merk in Nederland bedacht de importeur het briljante plan om mensen een Daewoo te laten kopen op zachte voorwaarden, met als tegenprestatie het rondbazuinen in de vriendenkring. Hoe meer dit resulteerde in dealerbezoeken of beter nog, verkopen, hoe meer korting.

De weinige Daewoo-Ambassadeurs die hier voor gingen, werden binnen de kortste keren de meest geridiculiseerde bevolkingsgroep. Belgen haalden verlich adem.

Mischien was Daewoo gewoon niet cool genoeg. Nike en Apple zijn dat wel. Komen we binnenkort advertenties tegen op allerlei onverwachte plaatsen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in