Cartoons ideaal om restricties kinderreclame te omzeilen?


Naarmate TV commercials voor kinderen aan steeds meer regels worden onderworpen, schakelen de grote foodconcerns steeds vaker over op cartoons om hun producten aan de man (of beter gezegd: het kind) te brengen. Dat zegt de Britse consumentenorganisatie Which. Er wordt daarbij opgemerkt dat populaire stripfiguren zoals Shrek en The Simpsons steeds vaker op verpakkingen in de winkelrekken opduiken.
"Het is opvallend dat er bijzonder weinig cartoons gebruikt worden om gezonde voedingsproducten te promoten," aldus de consumentenorganisatie. "Stripfiguren worden vooral gebruikt om kinderen aan te zetten om vette, zoete of zoute producten te kiezen. Daarmee proberen ze de restricties op kinderreclame te omzeilen. Als dat op televisie zou gebeuren, zou dat niet getolereerd worden."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Britse Food and Drink Federation (FDF) ontkent echter de aantijgingen van de consumentenorganisatie. "De voedingssector heeft zichzelf vrijwillig restricties opgelegd op het gebied van kinderreclame in andere media dan de televisie," aldus een FDF-woordvoerder tegenover de Britse krant The Guardian. "Bovendien zijn de gegevens van de studie verzameld nog voordat de nieuwe reclamewetten in werking traden."
Which benadrukt echter dat er ook buiten de televisie strengere regels moeten komen op kinderreclame voor ongezonde voeding. Dat moet volgens de consumentenorganisatie ook gelden voor verpakkingen.
Voor verdere details verwijs ik jullie naar dit rapport van Which.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid