Overslaan en naar de inhoud gaan

Cartoons ideaal om restricties kinderreclame te omzeilen?

Naarmate TV commercials voor kinderen aan steeds meer regels worden onderworpen, schakelen de grote foodconcerns steeds vaker over op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naarmate TV commercials voor kinderen aan steeds meer regels worden onderworpen, schakelen de grote foodconcerns steeds vaker over op cartoons om hun producten aan de man (of beter gezegd: het kind) te brengen. Dat zegt de Britse consumentenorganisatie . Er wordt daarbij opgemerkt dat populaire stripfiguren zoals Shrek en The Simpsons steeds vaker op verpakkingen in de winkelrekken opduiken.

related partner content for mobile comes here

"Het is opvallend dat er bijzonder weinig cartoons gebruikt worden om gezonde voedingsproducten te promoten," aldus de consumentenorganisatie. "Stripfiguren worden vooral gebruikt om kinderen aan te zetten om vette, zoete of zoute producten te kiezen. Daarmee proberen ze de restricties op kinderreclame te omzeilen. Als dat op televisie zou gebeuren, zou dat niet getolereerd worden."

De Britse Food and Drink Federation (FDF) ontkent echter de aantijgingen van de consumentenorganisatie. "De voedingssector heeft zichzelf vrijwillig restricties opgelegd op het gebied van kinderreclame in andere media dan de televisie," aldus een FDF-woordvoerder tegenover de Britse krant The Guardian. "Bovendien zijn de gegevens van de studie verzameld nog voordat de nieuwe reclamewetten in werking traden."

Which benadrukt echter dat er ook buiten de televisie strengere regels moeten komen op kinderreclame voor ongezonde voeding. Dat moet volgens de consumentenorganisatie ook gelden voor verpakkingen.

Voor verdere details verwijs ik jullie naar dit van Which.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in