Overslaan en naar de inhoud gaan

Is Wal-Mart een Brand Killer?

Je houdt van Wal-Mart of je haat de mega-retailer. Een tussenweg is er niet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op Brandchannel een verhaal over de vraag of Wal-Mart een 'brand killer' is door zijn omvang, inkoopkracht en macht. Het antwoord ligt in de feiten.

related partner content for mobile comes here

Wal-Mart heeft:

Wal-Mart is BIG. Dat is duidelijk. Maar wat heeft dat met merken te maken. Behoorlijk wat eigelijk...Omdat Wal-Mart zo groot is en altijd een product in China goedkoper kan laten maken, is het een bedreiging voor elk merk. Geen A-merk kan Wal-Mart negeren. En elk A-merk voelt voortdurend de druk om goedkoper te leveren. Elk merk wordt daar in bulk verkocht en dat is soms in strijd met de positionering die het merk gekozen heeft. Bovendien ligt er altijd een goedkoper alternatief van Wal-Mart naast.

Neem bijvoorbeel het hondenvoermerk van Wal-Mart: Ol’ Roy. Het is inmiddels nummer een in de VS. Het heeft dezelfde ingredienten als de andere merken, maar verkoopt tegen een lagere prijs. Als je Wal-Mart binnenloopt is het huismerk bijna niet te negeren.

Wal-Mart zit daarbij ook nog in elke categorie.

De laatste twee jaren wordt de pers die Wal-Mart krijgt wel steeds slechter. Werknemersrechten worden niet altijd gerespecteerd en steeds meer mensen maken zich zorgen over de effecten op de locale economie als er een nieuwe Wal-Mart open gaat.

Brandchannel wijst er wel op dat niet alles lukt. In mode is Wal-Mart bijvoorbeeld niet echt succesvol. En ook bij de verkoop van grotere electronika-artikelen mist het ruimte en expertise op de winkelvloer. Sommige consumenten krijgen ook wat moeite met de dump-achtige entourage die Wal-Mart hanteert. De formule probeert daarom momenteel een wat opgewaardeerde winkel in Plano, Texas. Met houten vloeren, opgedirkte verkopers en mooiere verlichting. Er is zelfs dure wijn te koop en sushi. Inclusief 1.500 andere premiumartikelen.

Niet iedereen gelooft natuurlijk in die aanpak. Laura Ries schrijft dat de vestiging in gaat tegen de filosofie dat Wal-Mart de plek is waar geld bespaard wordt. Volgens de merkenspecialist jaagt het met de nieuwe winkel de core-klant weg.

Daarmee heeft Wal-Mart, de buitengewoon effectieve brand killer, volgens brandChannel, een interessant dilemma: blijft het de low price retailer die iedere fabrikant zijn wil op kan leggen? Of gaat het op jacht naar categoriën waar concurrenten succesvoller zijn? En gaat de brand killer daarmee zijn eigen merk om zeep brengen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in