Is Wal-Mart een Brand Killer?


Op Brandchannel een verhaal over de vraag of Wal-Mart een 'brand killer' is door zijn omvang, inkoopkracht en macht. Het antwoord ligt in de feiten.
Wal-Mart heeft:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWal-Mart is BIG. Dat is duidelijk. Maar wat heeft dat met merken te maken. Behoorlijk wat eigelijk...Omdat Wal-Mart zo groot is en altijd een product in China goedkoper kan laten maken, is het een bedreiging voor elk merk. Geen A-merk kan Wal-Mart negeren. En elk A-merk voelt voortdurend de druk om goedkoper te leveren. Elk merk wordt daar in bulk verkocht en dat is soms in strijd met de positionering die het merk gekozen heeft. Bovendien ligt er altijd een goedkoper alternatief van Wal-Mart naast.
Neem bijvoorbeel het hondenvoermerk van Wal-Mart: Ol’ Roy. Het is inmiddels nummer een in de VS. Het heeft dezelfde ingredienten als de andere merken, maar verkoopt tegen een lagere prijs. Als je Wal-Mart binnenloopt is het huismerk bijna niet te negeren.
Wal-Mart zit daarbij ook nog in elke categorie.
De laatste twee jaren wordt de pers die Wal-Mart krijgt wel steeds slechter. Werknemersrechten worden niet altijd gerespecteerd en steeds meer mensen maken zich zorgen over de effecten op de locale economie als er een nieuwe Wal-Mart open gaat.
Brandchannel wijst er wel op dat niet alles lukt. In mode is Wal-Mart bijvoorbeeld niet echt succesvol. En ook bij de verkoop van grotere electronika-artikelen mist het ruimte en expertise op de winkelvloer. Sommige consumenten krijgen ook wat moeite met de dump-achtige entourage die Wal-Mart hanteert. De formule probeert daarom momenteel een wat opgewaardeerde winkel in Plano, Texas. Met houten vloeren, opgedirkte verkopers en mooiere verlichting. Er is zelfs dure wijn te koop en sushi. Inclusief 1.500 andere premiumartikelen.
Niet iedereen gelooft natuurlijk in die aanpak. Laura Ries schrijft dat de vestiging in gaat tegen de filosofie dat Wal-Mart de plek is waar geld bespaard wordt. Volgens de merkenspecialist jaagt het met de nieuwe winkel de core-klant weg.
Daarmee heeft Wal-Mart, de buitengewoon effectieve brand killer, volgens brandChannel, een interessant dilemma: blijft het de low price retailer die iedere fabrikant zijn wil op kan leggen? Of gaat het op jacht naar categoriën waar concurrenten succesvoller zijn? En gaat de brand killer daarmee zijn eigen merk om zeep brengen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid