Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Explosieve aandacht voor Europese verkiezingen’

De belangstelling voor de verkiezingen van het Europees Parlement op 4 juni is ‘significant’ groter dan voorgaande keren. ‘Er zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vergelijkende cijfers heeft hij nog niet, maar het is duidelijk dat de politieke partijen beduidend meer activiteiten ontplooien dan in 2004 en 1999 en dat ook de media er veel meer bovenop zitten. Op radio en tv wemelt het van de interviews en lijsttrekkersdebatten. Afgelopen week verzorgde het ontbijtprogramma Goedemorgen Nederland zelfs dagelijks een uitzending vanuit het Europees Parlement in Straatsburg. Dat was voorheen ondenkbaar, zegt Van der Vaart.

related partner content for mobile comes here

Niet voor niets zal volgens prognoses de opkomst in Nederland een stuk hoger zijn dan het Europese gemiddelde (ruim 45% tegen 34%). Bij de Europese verkiezingen in 1999 ging nog geen 30 procent van de Nederlanders naar de stembus. Vijf jaar terug was dat 39 procent.

Van der Vaart denkt dat de toegenomen interesse te maken heeft met het referendum over de EU-grondwet in 2005. De Nederlandse bevolking zei toen massaal nee, maar door de volksraadpleging kwam wel ‘de geest uit de fles’. ‘De EU heeft meer macht gekregen. De mensen voelen dat. Ze realiseren zich nu pas dat de bulk van de regelgeving niet uit Den Haag komt, maar uit Brussel.’ Ook het ‘Wilders-effect’ speelt volgens Van der Vaart een rol. De PVV geeft met haar euroscepsis een extra dimensie aan het Europadebat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in