Overslaan en naar de inhoud gaan

E-cowmerce

Cowboyshirts uit Afrika? De Canadese software-ontwikkelaar Bart Sullivan verkoopt vanuit Rongai (Kenia) overhemden naar model van zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Cowboyshirts uit Afrika? De Canadese software-ontwikkelaar Bart Sullivan verkoopt vanuit Rongai (Kenia) overhemden naar model van zijn 1970's Stetson western shirt. De hemden worden door lokale kleermakers geassembleerd uit tweedehands kleding die in het westen afgedankt is, en vervolgens via een voor $75- opnieuw verkocht aan liefhebbers in Europa en Noord-Amerika.

related partner content for mobile comes here

Jeans zijn lang geleden ontwikkeld om goudzoekers te voorzien van een stevig zitvlak. Andere Amerikaans fashion icons hebben een kortere geschiedenis. De (broekpak van Elvis en andere rhinestone cowboys) en het cowboyhemd dateren uit de jaren veertig. Deze western style wordt inmiddels gezien als een die de Amerikaanse way of life vertegenwoordigt. Jeans, cowboyboots en een bijpassend shirt: allemaal Made in America.

Het cowboyshirt is in de jaren veertig bedacht door een kleermaker die een bron van bijverdiensten zag in cowboys die na maanden runderdrijverij hun verdiensten kwamen verbrassen in de stad. Jack A. Weil (oprichter van in Denver) meende dat die mannen wel geld over zouden hebben voor een shirt dat de bravoure van een rodeo uitstraalde. Letterlijk, want deze overhemden werden voorzien van parelmoeren drukknopen (de zogenaamde pearl snaps), creatieve borduursels, smile pockets en shotgun cuffs. Weil populariseerde het cowboyshirt vervolgens door zijn ontwerpen ter beschikking te stellen aan de filmindustrie.

In Amerika is deze western wear behoorlijk succesvol, maar elders is deze dracht tamelijk camp. Desalniettemin is ook deze handel gemoderniseerd. Menig western shirt-leverancier laat zijn voorraad inmiddels verschepen vanuit China en andere lage lonen-landen. Bart Sullivan geeft echter een totaal nieuwe draai aan deze waardeketen, door productie in Afrika als unique selling point in te zetten. Wie een Keniaans cowboyshirt koopt, schaft zich geen nieuw overhemd aan maar een verhaal. De opbrengst vloeit grotendeels terug naar de lokale economie en er wordt gebruik gemaakt van bestaande grondstoffen (re-recycling). Die positionering wordt versterkt doordat Kila Kuta het hele bedrijfsproces ondersteunt via zijn website, waar zelfs de kleermakers voorgesteld worden.

Een voorbeeld van Ontwikkelingshulp 2.0? De eerste serie van 58 shirts was binnen amper twee weken uitverkocht. De kleermakers van Kila Kitu werken nu aan een tweede batch van honderd hemden die begin januari op de markt komt. Volgend jaar verwacht Sullivan ook met damesmode actief te worden. Kila Kitu komt waarschijnlijk met een cowgirl dress. Misschien is dat iets voor Dutch Cowboys?

Disclosure: auteur bezit een 100% polyester cowboyshirt van California Ranchwear (H Bar C) compleet met shotgun cuffs, pearl snaps en smiley pockets.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in