Overslaan en naar de inhoud gaan

De trend komt tot volle wasdom: unfriending

Het was natuurlijk al een paar jaar aan de gang, het ‘unfrienden’. Naast de offline-betekenis, die van alle tijden is en vooral na…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar een omschrijving/betekenis kan zijn: ”Het al dan niet anoniem verwijderen van individuele of groepen virtuele vrienden uit uw virtuele vriendenbestand binnen een bepaalde Social Media (netwerk)-site.”

related partner content for mobile comes here

De reeds bekende en vaker toegepaste online-variant is afkomstig uit het afhaken van een accounthouder op een netwerksite. Dan loos je per definitie al je ‘vrienden’. Maar deze botte bijl kent tegenwoordig een meer genuanceerde variant, namelijk het per stuk en met gegronde reden afstoten van een vriend. De redenen zijn legio en altijd legitiem. Een verbroken relatie (de ex moet weg!), een nieuwe baan (slecht vertrokken of ex-collega’s willen niet langer met jou worden geassocieerd) of wegens aanhoudend van de specifieke gebruiker. Ook het juist niet lurken, komt voor, vrienden die zo vaak en vooral gedetailleerd en onbetekenend hun account bijhouden (“nu koffie aan het zetten”, “heerlijk bakkie”) dat je van de rest van je vrienden niks meer te zien krijgt.

Een goede en creatieve inhaker op een nieuw fenomeen, was de , “Friendship is strong, but the Wopper is stronger”. Voor elke tien geditchte vrienden, een Whopper. Briljant. Maar inmiddels gestopt, omdat veel gedumpten een bericht kregen en in opstand kwamen bij zowel de dumper als Burger King. Het resultaat was wel een aardig slagveld: 234.000 mensen met minstens een vriend minder!

Het gevolg, mede van deze actie, is dat er een discussie is ontstaan over de omgang met en gevolgen van dit ‘unfrienden’. Moet een site dit anoniem toelaten, zoals nu meestal het geval? Bij zowel Hyves, Netlog en LinkedIn kiezen ze momenteel zeer bewust voor deze optie. Met als gevolg dat je de ene dag inlogt op 300 vrienden en de dag erna slechts 299 vrienden treft. Tsja, wie heeft me gedelete en waarom? Dat is lastig te achterhalen op deze aantallen. De andere optie, niet anoniem, blijkt dus een storm van verontwaardiging op te leveren. Het is tenslotte net echt.

Maar dat de ‘cirkel van oppervlakkigheid’ mooi rond is, blijft. Zo gewonnen, zo geronnen, ook online.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in