Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom u een online perskamer móet hebben

Veel grote organisaties en ondernemingen staken energie in het inrichten van een online perskamer. Dat leert een snel rondje langs een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel grote organisaties en ondernemingen staken energie in het inrichten van een online perskamer. Dat leert een snel rondje langs een aantal corporate websites. KPN, TomTom, Vodafone, PayPal - om er maar een paar te noemen. Waarom doen ze dat? In dit artikeltje geef ik vier redenen om extra effort te steken in het inrichten van een perskamer op uw site. Maar ik ben ook benieuwd naar uw mening of ervaring: (Hoe) werkt het in uw geval? Bent u tevreden over de resultaten? Wat waren de redenen om te beginnen? En waar zou u nou eens met iemand anders over van gedachten willen wisselen?

related partner content for mobile comes here

Waarom u een online perskamer móet hebben:

1. Het is een heel sterk instrument voor corporate of marketingcommunicatie
David Meerman Scott, auteur van het uiterst lezenswaardige boek The New Rules of Marketing & PR stelt dat een media room vooral een marketingcommunicatie-instrument is. Het blijkt dat de online perskamer vaak een van de best bezochte onderdelen van uw website is. En (dus) lang niet alleen door journalisten wordt bekeken. Dat biedt ontzettend veel kansen voor - inderdaad - corporate of marketingcommunicatie. Het advies van Meerman Scott is dan ook: neem de behoefte van een klant als uitgangspunt bij het inrichten van uw online perskamer.

2. Het is goed voor de vindbaarheid van uw website
Zoekmachines vinden, indexeren en ranken content op een website. Als ze merken dat pagina's regelmatig worden vernieuwd (als er dus regelmatig nieuwe content wordt gepubliceerd), hechten ze daar een hogere waarde aan. Die pagina's krijgen daardoor een betere ranking. Nieuwsberichten en regelmatig ververste contentpagina's scoren daardoor relatief goed in zoekresultaten. Wanneer u uw online perskamer goed inricht, regelmatig ververst en daar uw interne processen op afstemt, kunt u op die manier dus ook zorgen voor meer bezoekers op uw website. Over welke processen ik het heb? Stel bijvoorbeeld een wekelijks perskameroverleg in tussen corporate en/of marketingcommunicatie en PR-afdelingen, webredactie en woordvoerders.

3. Het kan uw online reputatie ten goede komen
Omdat u in een online perskamer de volledige regie hebt over de onderwerpen die u er behandelt en de context waarin u ze plaatst, kan dat uw online reputatie ten goede komen. Dat doet u door slim om te gaan met die context, de principes van zoekmachineoptimalisatie en vindbaarheid, en door te zorgen dat er vanaf belangwekkende websites naar uw perskamer wordt verwezen. De zoekmachines doen de rest: u zult zien dat uw bedrijfsnaam vaker in de juiste context met de juiste onderwerpen in verband wordt gebracht. Maar... dit is natuurlijk geen wondermiddel. U hebt immers geen controle over wat anderen doen. Een initiatief als een kan evengoed hard nodig blijven.

(En ja, regie hebt u op uw website natuurlijk altijd. Maar het is niet altijd logisch om op elke willekeurige plek op uw site bepaalde onderwerpen te behandelen. De online perskamer biedt dat podium wel.)

4. Het kan persvragen afvangen c.q. journalisten sneller helpen
Een van de meest gehoorde ergernissen van journalisten is, dat PR-mensen en woordvoerders niet of veel te laat reageren op hun vragen. Hoe komt dat? Woordvoerders en PR-mensen zijn drukdrukdruk, hebben geen zin, het onderwerp heeft geen prioriteit, de publicatie heeft geen urgentie - kan van alles zijn. Natuurlijk hebben de journalisten groot gelijk, en is het ook vervelend.

Een online perskamer kan uitkomst bieden. U zet er basismateriaal neer, waarvan u weet dat er veel vraag naar is. Dat kunnen uitgebreide dossiers zijn over (maatschappelijk) relevante onderwerpen, met een zorgvuldige selectie aan informatie en achtergronden. Maar ook simpele dingen als een persberichten- en fotoarchief, of te downloaden logo's.

Voorbeelden
Kijk eens naar de perskamers van , , , en - stuk voor stuk mooie voorbeelden.

. Het PR-team van TomTom ontwikkelde speciaal voor journalisten een online database: TomTom Pers Extranet. Het extranet bevat productafbeeldingen, filmpjes, product- en bedrijfsinformatie, presentaties en opinieartikelen.

Wat is uw ervaring?
Ik ben erg benieuwd naar uw ervaring met online perskamers. (Hoe) werkt het in uw geval? Bent u tevreden over de resultaten? Wat waren de redenen om te beginnen? En waar zou u nou eens met iemand anders over van gedachten willen wisselen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in