De juiste muziek zorgt voor verhoogde verkoopcijfers


De overgrote meerderheid van de shoppers (73%) wil vóór december geen kerstmuziek horen in de winkel, zo blijkt uit een onderzoek dat vandaag gepubliceerd is door in-storemedia bedrijfMood Media Corporation.
Door verschillende psychologen is er ook onderzoek gedaan op dit gebied, en wat bleek: als er klassieke muziek in een wijnzaak draaide, kochten klanten duurdere wijnen, maar als er lounge-muziek draaide, kochten klanten meer wijn. Muziek en achtergrondmuziek heeft dus een direct effect op de kwantiteit en kwaliteit van de verkoop. De muziek moet dan wel op de specifieke markt gericht zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe bevindingen van het onderzoek komen op het ogenblik dat heel wat zaken de eindejaarsdecoratie en -muziek bovenhalen, en geven ook aan dat kerstdeuntjes de klant zelden in de stemming brengen om cadeautjes te kopen: in een online-enquête van YouGov1 verklaarden meer dan drie op vijf personen (61%) dat kerstmuziek in een winkel hen er niet toe aanzet om geschenken te kopen.
Bijna drie vierde (74%) van de klanten tussen 18 en 44 zegt echter wel te genieten van in-storemuziek tijdens het winkelen, terwijl bijna twee derde (64%) verklaart graag wat langer in een winkel te blijven waar de sfeer aangenaam is.
Vanessa Walmsley, SVP Corporate Marketing bij Mood Media Corporation: 'Voor zaakvoerders die op zoek zijn naar een nieuwe retailmarketingstrategie om de klant langer in de winkel te houden, is de boodschap duidelijk. In de plaats van feestdeuntjes omdat de kerstshopping eraan komt, kunnen ze hun in-storemuziek afstemmen op de wensen van hun specifieke klanten.'
'Wanneer de klanten de muziek in de winkel aangenaam vinden, zullen ze langer blijven en stijgt de kans op een succesvolle verkoop2. Nu uit officiële cijfers blijkt dat de groei van de verkoop in de winkelstraten vertraagt, is het belangrijk dat retailers creatief te werk gaan om hun klanten in de juiste stemming te brengen voor het kerstshoppen.'
Aan de klanten werd ook gevraagd om de volgende factoren voor het creëren van een aangename sfeer in de winkel te rangschikken volgens belangrijkheid: muziek, beelden (monitors of tv's) en geuren of 'scents' in de winkel. Meer dan twee vijfde van de 18- tot 44-jarigen (42%) gaf aan dat audio het belangrijkst is, maar de 44-plussers kozen vooral voor de geuren (50%).
De juiste kerstmuziek doet het echter toch nog steeds goed bij de klant: 59% van de respondenten gaf in het odnerzoek aan dat kerstmuziek bijdraagt aan de kerstsfeer. Het populairste kerstnummer bleek White Christmas van Bing Crosby. Tien procent van de deelnemers aan de enquête gaf aan dat dit hun favoriete kerstnummer was.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid