Overslaan en naar de inhoud gaan

De juiste muziek zorgt voor verhoogde verkoopcijfers

Tijdens de kerst draait er overal kerstmuziek. Shoppers kopen hierdoor juist minder dan meer, zo blijkt uit onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De overgrote meerderheid van de shoppers (73%) wil vóór december geen kerstmuziek horen in de winkel, zo blijkt uit een onderzoek dat vandaag gepubliceerd is door in-storemedia bedrijf.

related partner content for mobile comes here

Door verschillende psychologen is er ook onderzoek gedaan op dit gebied, en wat bleek: als er klassieke muziek in een wijnzaak draaide, kochten klanten duurdere wijnen, maar als er lounge-muziek draaide, kochten klanten meer wijn. Muziek en achtergrondmuziek heeft dus een direct effect op de kwantiteit en kwaliteit van de verkoop. De muziek moet dan wel op de specifieke markt gericht zijn.

De bevindingen van het onderzoek komen op het ogenblik dat heel wat zaken de eindejaarsdecoratie en -muziek bovenhalen, en geven ook aan dat kerstdeuntjes de klant zelden in de stemming brengen om cadeautjes te kopen: in een online-enquête van YouGov1 verklaarden meer dan drie op vijf personen (61%) dat kerstmuziek in een winkel hen er niet toe aanzet om geschenken te kopen.

Bijna drie vierde (74%) van de klanten tussen 18 en 44 zegt echter wel te genieten van in-storemuziek tijdens het winkelen, terwijl bijna twee derde (64%) verklaart graag wat langer in een winkel te blijven waar de sfeer aangenaam is.

Vanessa Walmsley, SVP Corporate Marketing bij Mood Media Corporation: 'Voor zaakvoerders die op zoek zijn naar een nieuwe retailmarketingstrategie om de klant langer in de winkel te houden, is de boodschap duidelijk. In de plaats van feestdeuntjes omdat de kerstshopping eraan komt, kunnen ze hun in-storemuziek afstemmen op de wensen van hun specifieke klanten.'

'Wanneer de klanten de muziek in de winkel aangenaam vinden, zullen ze langer blijven en stijgt de kans op een succesvolle verkoop2. Nu uit officiële cijfers blijkt dat de groei van de verkoop in de winkelstraten vertraagt, is het belangrijk dat retailers creatief te werk gaan om hun klanten in de juiste stemming te brengen voor het kerstshoppen.'

Aan de klanten werd ook gevraagd om de volgende factoren voor het creëren van een aangename sfeer in de winkel te rangschikken volgens belangrijkheid: muziek, beelden (monitors of tv's) en geuren of 'scents' in de winkel. Meer dan twee vijfde van de 18- tot 44-jarigen (42%) gaf aan dat audio het belangrijkst is, maar de 44-plussers kozen vooral voor de geuren (50%).

De juiste kerstmuziek doet het echter toch nog steeds goed bij de klant: 59% van de respondenten gaf in het odnerzoek aan dat kerstmuziek bijdraagt aan de kerstsfeer. Het populairste kerstnummer bleek White Christmas van Bing Crosby. Tien procent van de deelnemers aan de enquête gaf aan dat dit hun favoriete kerstnummer was.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in