Overslaan en naar de inhoud gaan

Dagbladen blijven in oplage dalen

Zowel landelijke, regionale als gratis dagbladen blijven dalen in oplage. Op een aantal titels na.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De opgetelde betaalde oplage van de landelijke dagbladen daalt met 3 procent in het tweede kwartaal van 2011 naar 1,58 miljoen exemplaren, in vergelijking met dezelfde periode in het jaar ervoor (min 49.474). De regionale dagbladen dalen met 3,7 procent naar 1,37 miljoen exemplaren (min 54.748). De totaal verspreide oplage van de gratis dagbladen daalt met 3,1 procent naar 1,20 miljoen exemplaren (min 35.580). Dat blijkt uit de meest recente publicatie van Hoi.

related partner content for mobile comes here

De daling van de oplage bij de landelijke dagbladen wordt voor het overgrote deel veroorzaakt door De Telegraaf. Het noteerde 43.532 exemplaren minder dan in het tweede kwartaal van 2010, een daling van maar liefst 7,5 procent. De Telegraaf schrijft de daling deels toe aan het de WK-abonnementen van vorig jaar en aan het stopzetten van de Zondagskrant. Het Financieele Dagblad daalde met 2,2 procent naar 52.770 (min 1.192 exemplaren). Opvallend genoeg liet ook het AD weer een daling zien. Het verloor 7.499 exemplaren ten opzichte van vorig jaar. Het marketingoffensief van De Persgroep lijkt het eerder geboekte succes (stijging in Q3 en Q4 2010) niet vast te houden.
Voor het overige is het (bescheiden) succes dat de klok slaat. De Volkskrant en Trouw blijven min of meer gelijk (plus 0,6 procent en min 0,5 procent). NRC.Next prolongeert het succes en stijgt met 2,0 procent naar 71.000 exemplaren. Ook NRC Handelsblad lijkt het monster van de oplagedaling nu bedwongen te hebben. Het blijft ongeveer gelijk. Vorig jaar werd een oplage van 189.136 in de boeken gezet, nu was dat 189.451 (plus 315 exemplaren, dat is 0,2 procent). Opmerkelijk is wel dat Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, vorige week in Adformatie zei dat hij een oplage van 195.000 verwachtte. NRC-directeur Hans Nijenhuis verwacht dat de groei de rest van het jaar zal doorzetten.

De oplage van de regionale dagbladen daalt harden dan die van de landelijke dagbladen en de gratis dagbladen: min 3,8 procent. Drie titels daalden harder dan 5 procent. Dat zijn Dagblad van het Noorden (10.269 exemplaren minder, dat is 8,1 procent), De Stentor (7.605 exemplaren minder, dat is 6,2 procent) en Limburgs Dagblad (2.129 exemplaren minder, dat is 5,2 procent). Het Parool daalt met 2,6 procent naar 62.751 exemplaren. Succes is er voor Friesch Dagblad. Dat ging van 13.220 exemplaren in het tweede kwartaal vorig jaar naar 14.276 exemplaren dit jaar: plus 8,0 procent.

Zowel Metro als Spits doen geen goede zaken op de lezersmarkt. Metro daalt met 41.035 exemplaren naar 459.216 exemplaren (dat is min 8,2 procent). Spits geeft 31.858 exemplaren toe op vorig jaar en zit op 374.878 (min 7,8 procent). Maar Dagblad De Pers blijft stijgen. Weliswaar minder hard dan in de voorgaande drie kwartalen, maar toch fors: plus 36.661 exemplaren naar 292.012, dat is plus 14,4 procent. Almere vandaag maakt een daling door van 3,0 procent en staat nu op 75.523 exemplaren.

Meer uitgebreide berichtgeving over de Hoi-cijfers die vandaag zijn gepubliceerd in Adformatie van aanstaande vrijdag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in