Eerlijke bankwijzer: Openheid van banken onder de maat


De Eerlijke Bankwijzer onderzocht hoe transparant banken en hun vermogensbeheerders zijn over hun investeringen in bedrijven en overheden. Van de elf onderzochte bankgroepen krijgen er acht een onvoldoende voor openheid in één of beide categorieën. De enige drie bankgroepen die bovengemiddeld scoorden waren ASN Bank en Triodos (twee keer "goed"), en AEGON (twee keer "matig").
ABN AMRO en NIBC geven de minste openheid over hun bankinvesteringen en de investeringen van hun vermogensbeheerders. SNS Reaal volgt daarop, en is nog altijd onvoldoende transparant in beide categorieën. Delta Lloyd, ING, Rabobank Groep en Van Lanschot zijn niet of weinig open over bankinvesteringen, en matig transparant over de investeringen van hun vermogensbeheerders, zo blijkt uit het praktijkonderzoek. Positieve uitzondering vormen beleggingsfondsen van bankgroepen. Deze zijn vaak wel transparant.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Eerlijke Bankwijzer raadt banken aan de namen te publiceren van bedrijven en overheden waarin zij investeren. Ook geeft ze aanbevelingen aan andere spelers zoals De Nederlandsche Bank, AFM en accountants. De Nederlandsche Bank zou banken bijvoorbeeld kunnen aansporen om een gedetailleerde uitsplitsing van hun investeringen te publiceren.
Veel bankmedewerkers weten zich overigens geen raad met vragen van klanten over het maatschappelijke beleid van de bank. Zij weten het antwoord niet, en kunnen ook niet zeggen waar de informatie wel te vinden is. Dat blijkt uit een steekproef die de Consumentenbond verrichtte op verzoek van de Eerlijke Bankwijzer. De resultaten zijn eveneens vrijdag gepubliceerd in de Consumentengids.
Volgens de Consumentenbond zijn de resultaten opmerkelijk, omdat ondervraagde bankemployees aangeven steeds vaker kritische vragen te krijgen. De Consumentenbond adviseert banken aan hun medewerkers betere richtlijnen te geven over de beantwoording van consumentenvragen over maatschappelijk beleid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid