Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerlijke bankwijzer: Openheid van banken onder de maat

De meeste Nederlandse banken houden een groot deel van hun investeringen geheim. Consumenten kunnen daardoor onvoldoende achterhalen of hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzocht hoe transparant banken en hun vermogensbeheerders zijn over hun investeringen in bedrijven en overheden. Van de elf onderzochte bankgroepen krijgen er acht een onvoldoende voor openheid in één of beide categorieën. De enige drie bankgroepen die bovengemiddeld scoorden waren ASN Bank en Triodos (twee keer "goed"), en AEGON (twee keer "matig").

related partner content for mobile comes here

ABN AMRO en NIBC geven de minste openheid over hun bankinvesteringen en de investeringen van hun vermogensbeheerders. SNS Reaal volgt daarop, en is nog altijd onvoldoende transparant in beide categorieën. Delta Lloyd, ING, Rabobank Groep en Van Lanschot zijn niet of weinig open over bankinvesteringen, en matig transparant over de investeringen van hun vermogensbeheerders, zo blijkt uit het praktijkonderzoek. Positieve uitzondering vormen beleggingsfondsen van bankgroepen. Deze zijn vaak wel transparant.

De Eerlijke Bankwijzer raadt banken aan de namen te publiceren van bedrijven en overheden waarin zij investeren. Ook geeft ze aanbevelingen aan andere spelers zoals De Nederlandsche Bank, AFM en accountants. De Nederlandsche Bank zou banken bijvoorbeeld kunnen aansporen om een gedetailleerde uitsplitsing van hun investeringen te publiceren.

Veel bankmedewerkers weten zich overigens geen raad met vragen van klanten over het maatschappelijke beleid van de bank. Zij weten het antwoord niet, en kunnen ook niet zeggen waar de informatie wel te vinden is. Dat blijkt uit een steekproef die de Consumentenbond verrichtte op verzoek van de Eerlijke Bankwijzer. De resultaten zijn eveneens vrijdag gepubliceerd in de Consumentengids.

Volgens de Consumentenbond zijn de resultaten opmerkelijk, omdat ondervraagde bankemployees aangeven steeds vaker kritische vragen te krijgen. De Consumentenbond adviseert banken aan hun medewerkers betere richtlijnen te geven over de beantwoording van consumentenvragen over maatschappelijk beleid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in