Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders gebruiken QR-codes nog maar weinig

Adverteerders maken nog maar mondjesmaat gebruik van QR-codes in printadvertenties. Dat concludeert Nielsen naar anleiding van onderzoek in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De mensen van Nielsen bekeken in de vakantiemaanden juli en augustus een groot aantal advertenties in dagbladen en tijdschriften en turfde hoe vaak hierbij een QR-code stond afgebeeld . In slechts 0,5% van de uitingen was dit het geval.

related partner content for mobile comes here

Verhoudingsgewijs de meeste QR-codes werden gevonden in advertenties in gratis dagbladen (2,2%). De verklaring is volgens Nielsen dat deze kranten worden gelezen in het openbaar vervoer. Met een smartpone kunnen lezers onderweg aanvullende informatie bij de advertentie opvragen, meedoen met een actie of direct tot aankoop overgaan.

Het lage aandeel advertenties met QR-codes heeft niet te maken met drempels van technische aard; 40% van de consumenten gebruikt inmiddels een smartphone .
Met iets meer dan 50% maken retailers veruit het meest gebruik van de QR-code. Matras Direct plaatste de meeste advertenties met een code voor een actie waarbij mensen een boxspring konden winnen. Primera gebruikte de QR-code om de lezer te laten checken of er een Primera vestiging in de buurt is.

Niet altijd staat er tekst bij de code. Misco beeldde alleen de code af bij een advertentie voor een actie voor HP printers. Fiat Nederland gebruikte de twee dimensionale streepjescode in
een advertentie waarmee lezers direct werden doorgeleid naar de Fiat website.

De meest creatieve gebruikers van QR-codes zijn charitatieve instellingen. KNCV Tuberculosebestrijding beeldde in een dagbladadvertenties een naakte vrouw af met daarover heen de afbeelding van de code en de pay off: ‘ Weten wat hieronder zit?’. Stichting Edukans plaatste een advertentie in dagbladen met een foto van een Afrikaanse jongen met een katapult en de zin: ‘dát hij het gevecht aangaat voor een beter bestaan is zeker, de vraag is met welk wapen’. Afgebeeld staan vervolgens twee opties met ieder een eigen QR-code. Eén met de optie als kindsoldaat, waarbij een AK-47 geweer is afgebeeld, de ander met de optie onderwijs met als foto een schoolbank.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in