Overslaan en naar de inhoud gaan

Copywriter overleden na overwerk

Een copywriter van Y&R uit Indonesië heeft zich afgelopen weekend letterlijk doodgewerkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Leon Ragetlie

related partner content for mobile comes here

De copywriter zette op Twitter haar laatste woorden na een bizar aantal uren overwerk. &;30 hours of working and still going strooong&; is te lezen in de tweet. Kort na het schrijven van het bericht is zij in elkaar gezakt en .

Er wordt altijd heel hard geroepen dat reclame maken nou eenmaal geen 9 tot 5 baan is en de deadline heilig. Allemaal leuk en aardig maar ik vraag me af welke campagne het waard is om jezelf letterlijk dood te werken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van de klant noch het bureau? Of heeft de crisis ertoe geleid dat klanten en bureaus dit soort eisen zonder blikken of blozen stellen aan hun personeel. Onder het mom &;Als jij het niet doet zijn er tien anderen die het wel doen&;.

Veel jonge creatieven staan te springen om een baan, dus het bovenstaande klinkt best aannemelijk. Diezelfde jonge creatieven zijn daarmee ook een deel van het probleem. Ze willen zichzelf bewijzen en zijn bereid om daar ver voor te gaan. Zo houden ze de heersende cultuur in stand. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat hard werken slecht is. In tegendeel zelfs, daar komen vaak hele goede campagnes uit. Maar het moet wel gezond blijven. Als creatieven naast werken op het bureau ook kunnen leven, slapen en tijd hebben om nieuwe dingen te ervaren levert dat op de lange termijn veel meer goed werk op denk ik. Als derdejaars student weet ik nog te weinig van de bureauwereld om er zelf over te oordelen. Gebeuren dit soort dingen hier ook? Het moet toch niet zo zijn dat er een keurmerk ontwikkeld moet worden waarmee duidelijk wordt dat er geen bloed aan een campagne kleeft. &;No creatives were harmed or killed while working on this campaign&;.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in