Overslaan en naar de inhoud gaan

Grenzeloos e-commercesucces is geen rocket science

In augustus van dit jaar voorspelde Nielsen dat cross border shopping 16 procent zou gaan uitmaken van de groei in global online sales in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een behoorlijk percentage en om ons heen kijkend wijst niets erop dat dat volgend jaar lager zal uitvallen. In tegendeel. Dit is het moment om op de internationale e-commerce-trein te springen.

related partner content for mobile comes here

in opdracht van de Europese Commissie, eerder dit jaar wijst uit dat de groei van e-commerce in Europa doorzet. Dat Nederland op het gebied van online shopping een straatlengte voorligt op de rest van Europa gaat naar verwachting niet zo lang meer duren: e-commerce schiet overal omhoog in Europa terwijl in Nederland alweer wat aan het afvlakken is. Geen wonder na jaren ‘double digits’ growth.

Vraag is of Nederlandse e-tailers ook in staat zijn om over de grenzen heen te kijken, want daar zit natuurlijk wel groeipotentieel. Andersom wordt er ook naar Nederland gekeken: hoeveel buitenlandse e-tailers zullen zich echt actief vanuit het buitenland gaan richten op ons land?


Lastige barrieres

Hetzelfde onderzoek in opdracht van de EU wijst uit dat het aantal consumenten dat het aandurfde om binnen de EU een aankoop te doen in een ander land afgelopen jaar steeg van 9.6% naar 11%. Dat blijven karige percentages, maar de EU wil daar graag iets aan veranderen en komt met de zogeheten ‘Consumer Rights Directive’, die in juni 2014 gaat gelden in alle lidstaten. Daarin worden lastige barrières voor consumenten geregeld en geharmoniseerd, waaronder het recht op retour.

Intussen heeft de EC alweer nieuwe regels in de maak, die moeten zorgen voor betere dus internationalere vergelijkingstools. Hou er rekening mee dat Sinterklaas zijn Lego volgend jaar gaat aanschaffen in Duitsland, of in Griekenland…

Vertrouwen

Belangrijk bezwaar dat Europeanen aanvoeren om niet in het buitenland te kopen zijn twijfels. Men vertrouwt de buitenlandse site niet helemaal, vandaar die inspanningen door de EC om dat vertrouwen omhoog te krikken. 59% van de consumenten heeft twijfels over buitenlandse e-commercepartijen. En vertrouwen komt te voet en gaat te paard, dus daar moet tijd aan meehelpen.

Twee andere bezwaren, ook benoemd door ‘Europa’ zijn beter ter hand te nemen als marketeer: het zou enorm helpen als direct duidelijk werd óf je kunt bestellen vanuit het buitenland, wie de bestelling gaat afleveren en wanneer. In de tweede plaats wordt betalen momenteel nog als problematisch ervaren. Niet iedere e-tailer accepteert de betalingswijze die de klant het liefst ziet of omgedraaid:

Niet iedere klant ziet een betalingsmogelijkheid die hij herkent en vertrouwt. Hou daar dus terdege rekening mee bij de stap naar het buitenland.

Elke uithoek van Beieren

Kort door de bocht: wie zijn hele website vertaalt in het Duits en achter .de-extentie hangt doet er goed aan vanaf de homepage aan te geven dat u binnen twee dagen levert tot in elke uithoek van Beieren, recht op retour biedt zoals u dat ook in Nederland gewend bent en elke denkbare betaaloptie accepteert. Kans op succes is best groot, afhankelijk van uw aanbod natuurlijk. Enige wat u verder nodig heeft is een beetje geluk en een uitgekiende online marketing-campagne.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in