Clipit: ‘Online reisbranche slecht in online pr’
De Nederlandse online reisbranche kan nog veel leren op het gebied van buzz-generatie, is de mening van Clipit. Uit hun onderzoek onder 25 Nederlandse online reisorganisaties blijkt dat een klein gedeelte van de branche (effectief) doet aan online pr en buzz-generatie.
In de periode tussen 1 mei en 13 juli keek Clipit naar de online berichtgeving in online en social media van 25 online en offline reisaanbieders. Het gemiddeld aantal berichten dat de reisaanbieders per maand genereerden, was 191 – volgens Clipit ‘niets vergeleken met andere consumentenbranches, als bijvoorbeeld de supermarktbranche, waar het gemiddelde op bijna 1.000 per supermarkt per maand ligt’.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
De topdrie
De Buzz topdrie in social media (Twitter, Hyves, Facebook), discussieforums en reacties wordt aangevoerd door Oad. Met meer dan 1.300 berichten in 2,5 maand wordt de reisaanbieder het vaakst genoemd. Thomas Cook en Kras volgen met beide ruim 1.200 berichten. In de totale online media staan deze reisaanbieders - in andere volgorde (Kras, Oad, Thomas Cook). Kras kwam veel in het nieuws door de vliegramp in Tripoli en ook Oad kreeg een aardige boost mee. De directeur van Oad maakte een opmerking over het verband tussen bezuinigingen en rampen als deze, en dat leverde ook veel online reacties op. (Een dag later had hij zijn excuses aangeboden aan Kras.)
Thomas Cook kwam mede in het nieuws door de melding van Brussels Airport dat er vanwege grote drukte een extra vertrekhal werd geopend. De overname van I‒ger Tours leverde ook berichten op. Deze aanbieder publiceerde tevens, net als Oad, persberichten over de extra vluchten die vanwege de Nederlandse deelname aan de halve finale en finale georganiseerd waren.
De vliegramp in Tripoli heeft Kras met grote afstand van de overige spelers op de eerste plaats in de topdrie van meest negatieve berichtgeving gezet, ziet Clipit. Het negatieve nieuws zorgde ervoor dat 35,87 procent van de online berichtgeving over Kras negatief was –meer dan concurrenten Neckermann en Oad, die op twee en drie staan met respectievelijk 12,35 procent en 11,11 procent.
Neckermann – op twee in de topdrie met meest negatieve berichtgeving – komt ook naar voren als reisaanbieder met de meeste positieve berichtgeving: 27,28 procent. Arke.nl 20,76 procent en Sunweb 20,38 procent.
Op forums werd het meest negatief gepubliceerd over Kras, Hotelplan en Oad – ook deze berichten gingen voornamelijk over de vliegramp in Tripoli. Andere berichten werden geplaatst op forums als Kassa en Radar, waar consumenten discussiëren en klagen over reisaanbieders en hun aanbod of behandeling.
Online reisaanbieders kunnen nu nog het verschil maken op het nog relatief lege internet op het gebied van reisaanbieders en veel leren van andere branches, is de conclusie van Clipit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid