ChristenUnie begint actie tegen 'ranzige' clips op TMF


"We kondigen aan dat wij deze actie gaan ondernemen. Verder vragen we de bedrijven hun reclamebeleid te heroverwegen", aldus Joël Voordewind van de ChristenUnie. Maandag wordt zelfs een speciale actie website gelanceerd.
Zullen de adverteerders luisteren naar de ChristenUnie en geen marketingbudgetten meer neerleggen bij TMF?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe ChristenUnie gaat bedrijven vragen niet langer steun te geven aan muziekzenders als TMF, MTV en The Box. Door ondernemingen als Coca-Cola (Fanta) aan te spreken op hun reclamebestedingen, hoopt de partij de commerciële omroepen te bewegen niet langer “ranzige” videoclips uit te zenden.
Maandag gaat een speciale actiepagina op internet de lucht in. De pagina (onderdeel van de ChristenUnie-site) moet gaan dienen als platform tegen godslasterlijke en pornografisch getinte uitingen in de media, met name op televisie. Als eerste worden bedrijven aangesproken die spotjes uitzenden via tv-zenders als TMF.
Als de betrokken ondernemingen zich doof houden, wordt dit samen met hun naam op het internet vermeld, zegt Voordewind. Om die reden wil hij nu nog niet vertellen welke merken zijn aangeschreven. Wel staat vast dat Fanta, eigendom van het Amerikaanse Coca-Cola, daarbij zit. In Nijkerk heeft de plaatselijke ChristenUnie - vergeefs - gepoogd Fanta uit het assortiment van de gemeentelijke kantine te halen. De ChristenUnie wil dit initiatief in alle gemeenteraden waar zij is vertegenwoordigd herhalen. Achterliggende gedachte is dat TMF, MTV en The Box het meest gevoelig zijn in hun portemonnee. Daarom zullen de muziekzenders volgens de ChristenUnie wel moeten luisteren als hun 'sponsors' opmerkingen maken over de inhoud van de tv-uitzendingen.
Eerder protesteerde de ChristenUnie tegen een spot van Cup-a-Soup, overigens zonder dat Unox-merkeigenaar Unilever zich daarvan onder de indruk toonde. Een ander protest richtte zich tegen Versatel (tv-reclame 'Hand van God'). De partij is van plan het ageren tegen godslasterlijke en seksueel getinte programma's en reclame-uitingen vast onderdeel te maken van de doorlopende campagne. De aanzet daartoe is onlangs genomen tijdens een besloten bijeenkomst waar ook ondermeer de EO, NCRV en de Christelijke Hogeschool Ede aanwezig waren. Half februari staat een (openbare) themadag over het onderwerp gepland. Volgens Voordewind blijkt uit een peiling onder bezoekers van de ChristenUnie-website dat veel mensen willen dat stelling wordt genomen tegen bepaalde media-uitingen.
In het ChristenUnie-partijblad Handschrift van deze maand waarschuwt EO-voorman Andries Knevel dat acties tegen bepaalde reclame-uitingen en televisieprogramma's een “averechts effect” kunnen hebben en “grote irritatie” oproepen. “Ik ben er hoe langer hoe zekerder van dat de christelijke politiek met dit soort protestacties het evangelie in de weg staat.” Volgens Knevel dragen christelijke organisaties, inclusief de EO, vaak “de geur van verbieden” met zich mee. Het risico bestaat dat mensen zich daardoor afkeren van alles wat christelijk is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid