Overslaan en naar de inhoud gaan

Brandschade

Gevestigde merken kúnnen beschadigd worden door de introductie van nieuwe merken die in naam op hen lijken. Maar het hóeft niet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het lingeriemerk Victoria’s Secret voerde onlangs een vergeefse juridische strijd tegen een slimme concurrent die zich Victor’s Secret noemde. De rechter vond de merkverwatering niet voldoende aantoonbaar.Wetenschappers hebben de kwestie van de brand dilution ook onderzocht en concludeerden eveneens dat er niet altijd sprake is van echte verwatering.

related partner content for mobile comes here

Het minst beschadigend blijken 'gek genoeg' de zogeheten copycatstrategieën, waarbij een nieuw merk zich in dezelfde categorie en met dezelfde eigenschappen als het bestaande merk manifesteert.

Ernstiger zijn de gevolgen wanneer de junior brand zich wel in dezelfde productcategorie bevindt maar qua eigenschappen afwijkt van de senior brand. Blijkbaar raakt de consument dan zó in verwarring dat hij het oorspronkelijke merk eigenschappen van het nieuwe merk gaat toedichten c.q. het seniorbrand lager gaat waarderen.

Bron: Journal of Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in