Overslaan en naar de inhoud gaan

Branding volgens een filosoof

Maandag 12 april ben ik bij de sessie ‘What About Your Brand Appeal’ geweest. Deze was georganiseerd door het bedrijf BR-ND om hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maandag 12 april ben ik bij de sessie ‘What About Your Brand Appeal’ geweest. Deze was georganiseerd door het bedrijf BR-ND om hun nieuwe naam te vieren. BR-ND was voorheen de . Ik vond het een mooie gelegenheid om hier mijn eerste molblog over te schrijven.

related partner content for mobile comes here

Tijdens de sessie waren er een aantal interessante sprekers waaronder Bas Haring, die in het programma was aangekondigd met de volgende tekst: “Filosoof. Breinwetenschapper. Houdt meer van vragen dan antwoorden. Geeft ons een kijkje in het menselijk brein en legt de link naar de werking van merken.”

Bas begon met zijn praatje met deze woorden: “Ik ben filosoof en dat betekent dat ik u vandaag niets ga vertellen waar u wat aan heeft”. Natuurlijk een boeiende zin waar iedereen gelijk meer over wil weten. Bas weet van verleiden!

Bas had het over irrationaliteit en verleiding. Wij denken dat we rationeel zijn, maar niets is minder waar. Hij gebruikte hiervoor een voorbeeld van een restaurant in Parijs waar op het menu diverse cognacs worden aangeboden, van 8 tot zelfs een glas van 20 euro. Dit heeft hem aangezet tot het aankopen van een glas cognac van 12 euro, terwijl die van 20 euro wellicht niet eens bestaat. De duurste cognac is op de kaart gezet om mij te verleiden. De perceptie van wat iets waard is zit immers in ieders eigen hoofd!

In een notendop ging zijn verhaal verder over de waardering van alles wat we kopen. Dat er pas waardering is als mensen vinden dat iets wat waard is. Hierbij gebruikte hij nog een voorbeeld over melk. Het Nederlandse volk betaalt relatief weinig voor melk, terwijl in melk hele goede waardevolle vitamines en voedingstoffen zitten. Vergeleken met Coca Cola is melk een veel gezondere en betere optie. In onze perceptie is melk in waarde gedaald. Het is ‘normaal’ geworden, terwijl Cola juist een premiumprijs kan vragen, want de perceptie is dat het meer waard is. Zo werkt dat dus met merken. Het is maar net wat de perceptie is wat iets wel of niet waardevol maakt.

Een laatste uitspraak die mij aan het denken heeft gezet was dat Bas zei dat wij (als brand specialisten) zeggen dat consistentie heel belangrijk is voor een sterk merk. Bas wilde ons uitdagen om juist een merk neer te zetten dat totaal niet te peilen is, en altijd weer wat anders is en wil zijn. Ik was hierdoor best gechoqueerd. Ik vroeg me af hoe het nou verder moest met mijn eigen percepties van een sterk merk. Totdat ik moest denken dat hij eigenlijk wel gelijk heeft. Natuurlijk kan dat prima werken voor een merk. Dan is dat merk toch heel consistent inconsistent?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in