Beloning niet zo belangrijk voor panelleden
Ruim 40 procent van de deelnemers doet mee om bedrijven te helpen hun producten of diensten te verbeteren en 65 procent van de respondenten geeft geregeld ongevraagd zijn mening op het internet. Bedrijven doen er verstandig aan optimaal gebruik te maken van deze bereidwilligheid, meent het onderzoeksbureau.
Ruim 90 procent van de panelleden vindt een researchpanel een goed middel voor bedrijven die willen weten wat er onder hun stakeholders leeft. Govert van den Bos, directeur bij MWM2: ‘Producten moeten perfect aansluiten bij de wens van de gebruiker. Consumenten willen bovendien betrokken worden bij de keuzes die bedrijven maken. Door de wensen en behoeften van de consument mee te nemen in het beslissingsproces groeit de geloofwaardigheid van je organisatie én ontwikkel je de beste producten.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Mobiel
Zo’n 80 procent van de panelleden slaat wel eens een onderzoek over. Voornaamste reden is het niet thuis zijn op het moment van onderzoek of simpelweg het ontbreken van tijd. Onder de panelleden is een grote behoefte voor het gebruik van mobiele apparaten bij het onderzoek. Bijna 80 procent wil de vragen invullen via een tablet en bijna de helft geeft de voorkeur aan een smartphone. Maar 75 procent vindt een aparte app meer een last dan een lust. Van den Bos: ‘Door het inzetten van browser based mobiel onderzoek kunnen onderzoekbureaus de non-respons verlagen, aangezien panelleden nu ook onderweg kunnen deelnemen aan onderzoeken. Vooral de beschikbaarheid van de onderzoeken wordt door de panelleden als positief ervaren.’
Meer resultaten:
• Ruim 40 procent vindt het leuk online meningen van anderen te lezen
• Een op de drie panelleden maakt gebruik van internet op tablet en/of smartphone, onder de 40 jaar zelfs ruim 2 op de 3.
• Online discussiëren spreekt vooral jongeren aan
• 6 op de 10 leden doet mee aan alle of de meeste onderzoeken
De vijf belangrijkste inzichten volgens het bureau:
1. Er is grote behoefte onder panelleden om onderzoeken ook op de tablet en/of smartphone in te kunnen vullen. Men wil hier liever geen aparte ‘app’ voor downloaden.
2. 65 procent geeft zelf ook wel eens zijn/haar mening op internet. Online discussiëren spreekt vooral jongeren aan.
3. Je mening laten horen, de organisatie helpen verbeteren en gevraagd worden zijn veruit de belangrijkste redenen om deel te nemen aan een Research Panel. Slechts 7 procent doet mee voor een beloning.
4. Als een Research Panel goed wordt onderhouden is de deelname van panelleden zeer actief te noemen. 6 op de 10 leden doet mee aan alle of de meeste onderzoeken.
5. Terugkoppeling van resultaten is belangrijk. 64 procent vindt het belangrijk, 9 procent vindt het zeer belangrijk.
Het hebben van een panelwebsite of het gebruik van persoonlijke pagina’s geeft hier goede mogelijkheden toe, aldus MWM2.
Het onderzoeksbureau deed onderzoek onder bijna 42.000 respondenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid