Overslaan en naar de inhoud gaan

Belgen vinden Nike cooler dan Adidas

Belgen vinden EuroDisney het meest levendige merk en Porsche het meest opwindend. Dit volgens het Vlaamse Vlerick Brand Management…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De doelstelling was om inzicht te verkrijgen in de persoonlijkheid van 241 merken uit 21 productcategorieën. 8.400 mensen namen deel aan een online onderzoek. Elke respondent observeerde ‘at random’ drie tot vijf merken en gaf daarbij een score op 5 punten. Er waren circa 60 verschillende observaties per merk. Uit bijna alle sectoren in België zijn merken verzameld, naast abstractere vormen als muziekstijlen en sporten.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek onderscheidt drie persoonlijkheidsdimensies op basis van 48 persoonlijkheidskarakteristieken. Dimensie 1 is levendigheid (vrolijk, grappig, passioneel), dimensie 2 is vaste/gevestigde waarde (stabiel, ernstig), dimensie 3 is gedurfd/brutaal (onrustig, brutaal, sluw).
Zo blijkt bijvoorbeeld EuroDisney het meest levendige merk, Colruyt (Vlaamse supermarktketen) is dé gevestigde waarde, gevolgd door Canvas, Radio 1, Audi en Le Vif/L’Express. Volvo is het meest verantwoordelijke merk, gevolgd door Canvas en Colruyt. Porsche is het meest opwindend, Humo het meest humoristisch, voetbal het meest agressief, Bang & Olufsen het meest betrouwbaar.

‘Wij wilden onderzoeken wat de persoonlijkheid van een merk betekent. Waarom kiest men eerder voor merk X dan voor merk Y? Wat onderscheidt merken en waardoor binden consumenten zich emotioneel aan merken? Vergelijk de merkpersoonlijkheid met een persoon. Merken hebben soul, ze komen over als ambitieus, sluw, agressief of betrouwbaar... Ze hebben hun positieve en negatieve kanten’, aldus Peter Janssen, manager Vlerick Brand Management Centre: ‘Uit het vergelijkend onderzoek komen persoonlijkheidskenmerken vaak sterk naar voren. Nike komt over als cooler, vrolijker en uitbundiger dan Adidas, Coke inspirerender en spontaner dan Pepsi, VTM chaotischer en onrustiger dan Eén, Aldi meer zelfbewust, betrouwbaarder en stabieler dan Lidl.’ De studie koppelt bovendien de verschillende persoonlijkheidskenmerken van een merk aan die van een ander merk om na te gaan of er een ‘brand personality fit’ (overeenkomst inzake merkpersoonlijkheid) bestaat. De brand personality fit index is toepasbaar in het kader van co-branding en sponsoring.
De studie is na te lezen via

(6minutes)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in