Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn wil groeien met non-food

Albert Heijn zal vanaf het eerste kwartaal van 2010 met meer non-food producten komen. De retailer richt er in de 50 grootste winkels een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dick Boer kondigde de plannen vandaag aan op een speciale mediadag, in Barendrecht. Tijdschrift voor Marketing was erbij en noteerde dat Albert Heijn in het eerste kwartaal van 2010 fors wil uitbreiden met non-food, in de categorieën koken & wonen, kantoor & feest, kleding & vrije tijd en media & entertainment.

related partner content for mobile comes here

Een reden voor de uitbreiding zijn de hogere marges op non-food producten. Boer: ‘Non-food moet meer groeien. Nederland is verhoudingsgewijs het land met het laagste aandeel non-food via de supermarkt.’ Dat betekent volgens hem echter niet dat food ruimte moet inleveren. ‘Maar in de grotere winkels wil ik het anders rangschikken. Wat Albert Heijn heeft gedaan in food, moet ook in non-food gebeuren.’

De kleinere winkels van Albert Heijn krijgen een kleiner, aangepast assortiment non-food.

Boer sluit overnames van bestaande partijen in non-food niet uit.

Ook het design zal worden aangepakt bij non-food. Volgens de ceo is dat nu nog vaak een rommeltje. Boer ziet Ikea en Hema als voorbeelden van goed design: ‘Albert Heijn heeft ook meer winkels dan Ikea. Op dit moment is een speciaal team bezig met ontwerpen. Deze moeten echt een Albert Heijn- uitstraling krijgen.’

Dick Boer meldt dat volgend jaar ook alle Euroshopper-producten op de schop worden genomen. Het discount-huismerk krijgt een nieuw internationaal design, met vooral veel rood, aldus Boer.

Appie-app
Volgens Dick Boer is -sinds de lancering op 12 november- de al 80 duizend keer gedownload. De Appie-app is een iPhone-applicatie waar consumenten hun boodschappenlijstjes mee kunnen samenstellen.

Dick Boer geeft echter ook aan dat Albert Heijn nog grotere stappen in e-commerce moet gaan maken. Hij zei dat het ‘zo maar zou kunnen’ dat een consument met de Appie-app een recept zoekt, vervolgens het boodschappenlijstje met de benodigde ingrediënten naar Albert Heijn stuurt en het dan ophaalt bij het dichtstbijzijnde Albert Heijn-filiaal.

Ahold wil een marktaandeel van 20 procent op de Nederlandse retailmarkt krijgen, aldus Boer. Dat is nu nog 15 procent (70 miljard euro). AH’s marktaandeel van de totale foodomzet in Nederland is op dit moment ruim 30 procent (30 miljard).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in