Albert Heijn wil groeien met non-food


Dick Boer kondigde de plannen vandaag aan op een speciale mediadag, in Barendrecht. Tijdschrift voor Marketing was erbij en noteerde dat Albert Heijn in het eerste kwartaal van 2010 fors wil uitbreiden met non-food, in de categorieën koken & wonen, kantoor & feest, kleding & vrije tijd en media & entertainment.
Een reden voor de uitbreiding zijn de hogere marges op non-food producten. Boer: ‘Non-food moet meer groeien. Nederland is verhoudingsgewijs het land met het laagste aandeel non-food via de supermarkt.’ Dat betekent volgens hem echter niet dat food ruimte moet inleveren. ‘Maar in de grotere winkels wil ik het anders rangschikken. Wat Albert Heijn heeft gedaan in food, moet ook in non-food gebeuren.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe kleinere winkels van Albert Heijn krijgen een kleiner, aangepast assortiment non-food.
Boer sluit overnames van bestaande partijen in non-food niet uit.
Ook het design zal worden aangepakt bij non-food. Volgens de ceo is dat nu nog vaak een rommeltje. Boer ziet Ikea en Hema als voorbeelden van goed design: ‘Albert Heijn heeft ook meer winkels dan Ikea. Op dit moment is een speciaal team bezig met ontwerpen. Deze moeten echt een Albert Heijn- uitstraling krijgen.’
Dick Boer meldt dat volgend jaar ook alle Euroshopper-producten op de schop worden genomen. Het discount-huismerk krijgt een nieuw internationaal design, met vooral veel rood, aldus Boer.
Appie-app
Volgens Dick Boer is -sinds de lancering op 12 november- de ‘Appie-app’ al 80 duizend keer gedownload. De Appie-app is een iPhone-applicatie waar consumenten hun boodschappenlijstjes mee kunnen samenstellen.
Dick Boer geeft echter ook aan dat Albert Heijn nog grotere stappen in e-commerce moet gaan maken. Hij zei dat het ‘zo maar zou kunnen’ dat een consument met de Appie-app een recept zoekt, vervolgens het boodschappenlijstje met de benodigde ingrediënten naar Albert Heijn stuurt en het dan ophaalt bij het dichtstbijzijnde Albert Heijn-filiaal.
Ahold wil een marktaandeel van 20 procent op de Nederlandse retailmarkt krijgen, aldus Boer. Dat is nu nog 15 procent (70 miljard euro). AH’s marktaandeel van de totale foodomzet in Nederland is op dit moment ruim 30 procent (30 miljard).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid