Adoptie van sociale media door MBK in US lijkt af te vlakken
De verwachte resultaten van sociale media zijn wel veranderd. Bedrijven leggen nu veel meer de nadruk op het opbouwen van naamsbekendheid en het onderhouden van klantrelaties. De meest genoemde doelstellingen zijn:
- Contact onderhouden met klanten: 65% (46% zes maanden eerder)
- Opbouwen van naamsbekendheid: 64% (52% zes maanden eerder)
- Aantrekken van nieuwe klanten: 53% (61% zes maanden eerder)
Van degene die sociale media gebruiken heeft 73% een bedrijfspagina (75% zes maanden eerder), 65% posts status updates (69% zes maanden eerder) en 51% monitort commentaren over hun bedrijf op sociale media sites (54% zes maanden eerder).
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuHet gebruik van LinkedIn is afgenomen: 42% zegt dit medium te gebruiken een daling ten opzichte van 57% zes maanden geleden.
Bedrijven gebruiken krijgen volgens eigen zeggen directe verkoopleads via sociale media. 42% van hen heeft leads ontvangen via Facebook, 36% via LinkedIn en 16% via Twitter.
De top sociale media krijgen ook krediet voor het leveren van aanbevelingen door klanten via Facebook fans (69%), Twitter volgers (44%) en LinkedIn collega’s (62%).
Het oordeel over sociale media is nog steeds verdeeld. 51% zegt dat het net zo veel oplevert als dat het kost, 22% zegt te verdienen en 20% zegt te verliezen op hun investeringen in sociale media. Dit is onveranderd ten opzichte van zes maanden geleden.
Meer dan vier van de tien bedrijven zegt dat het beheren van sociale media meer tijd kost dan verwacht. Dat is een verbetering ten opzichte van vijf van de tien een half jaar eerder.
29% zegt zich zorgen te maken omdat sociale media mensen een forum geeft om over het bedrijf te klagen. Dat is ruim meer dan de 17% een jaar eerder.
Dit onderzoek werd in juni 2010 door Network Solutions en de Universiteit van Maryland in de US uitgevoerd onder 500 bedrijven met minder dan 100 medewerkers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid