Overslaan en naar de inhoud gaan

10 succesfactoren van interne communicatie bij verandertrajecten

1. Neem de tijd. Het management neemt de tijd om plannen te bedenken. Het beste is medewerkers er in het ontwikkelstadium bij te betrekken,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Daarmee wint het verbeterplan aan praktische uitvoerbaarheid en draagvlak. Maar wees wel eerlijk. Ben je niet van plan iets met de feedback te doen, vraag er dan ook niet om. Schijninspraak is dodelijk voor het draagvlak’, zegt Broekhuijsen. Neem de tijd ook om de plannen intern zo te communiceren dat iedereen achter het verhaal gaat staan. Nienhuis: ‘Een succesfactor is het delen van beelden met elkaar. Duw de visie er niet van bovenaf door. Organiseer interactie, met dialoog. Dat kost wel meer tijd, maar die haal je daarna in, omdat je de verandering beter hebt ingezet en de medewerkers het beter begrijpen. Zo zorg je voor borging.’

related partner content for mobile comes here

Ga dus als communicatieadviseur niet mee in de haast van de bestuurder. Slaag je daar niet in, benoem dan de risico’s. Bij te veel haast kan de borging gevaar lopen. Als ook dat niet helemaal het gewenste effect heeft, zoek dan de beste middenweg. Nienhuis: ‘Mijn ambitie is mijn werk zo te doen dat de boodschap overkomt en beklijft, maar er zijn veel meer belangen in een organisatie. Het communicatiedoel is niet het allerhoogste.’

Lees elke dag tot aan het congres één van de succesfactoren van interne communicatie bij verandertrajecten.

Je kunt het hele artikel ‘Koester de dwarsligger’ vinden in het juni nummer van Communicatie óf hoor het live op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in