Affiliate Dag 2012 - The Mobile Bits
Donderdag 31 mei was het weer zover - de jaarlijkse Affiliate Dag in de Fabrique te Maarssen. Het event werd weer druk bezocht door zo’n 750 publishers, adverteerders en mediaburo’s met een focus op performance based advertising en affiliate marketing.
Ik heb voor de Mobile Marketing Nederland Blog het event bekeken vanuit de ogen van een mobile marketeer en de dingen die op dat gebied werden genoemd samengevat.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuKeynote: Bryan Eisenberg De keynote van de conversie expert Bryan Eisenberg ging over het “Marketing Optimization Fitness Plan”. Hier volgen de “mobile bits”:
Allereerst was het merkwaardig dat Bryan de mobile versie van Facebook helemaal niks vond. En dat Facebook dus niet “fit” zou zijn voor de toekomst. Volgens mij is de App van Facebook eigenlijk best goed en kan je alle “belangrijke” dingen die je normaal op Facebook doet ook vrij makkelijk in de app doen.
Later verwees hij naar het second screen fenomeen en riep dat het geen zin had om smartphone stats te tonen in presentaties, omdat deze al verouderd zijn op het moment dat je je presentatie geeft. iPads zorgen voor een hele andere gebruikerservaring, waar je als online business op in moet spelen. Dat is inderdaad allemaal waar, maar zegt nog niet zoveel over hoe je als bedrijf optimaal “fit” het mobiele platform kunt gebruiken.
Bryan vertelde vervolgens over de silo’s binnen grotere bedrijven. Hier bestaat het gevaar dat het moeilijk is om een uniform bericht over alle touchpoints naar buiten te krijgen. Hij spreekt liever niet meer over channels, maar over touchpoints.
Ik vond het interessant dat Bryan heel vaak het woord “scary” gebruikte in combinatie met mobiel. Het groeit zo snel dat het “scary is”. Het scherm is piepklein: “scary”. In mijn beleving zit aan dit soort metrics voor de creatieve marketeer juist een grote opportunity.
Mobile Internet - Where is the money? + Pauze
Vervolgens was het tijd voor de eerste parallelsessies. Zelf gaf ik daar een presentatie over cijfers en mogelijkheden voor mobile marketing in een affiliate marketing context. Omdat het vreemd is om over je eigen presentatie te schrijven verwijs ik graag naar de samenvatting op Socialmedia.nlhttp://bit.ly/KiZlo
Ik sprak na de presentatie in de pauze met diverse publishers. Bij hen bleek mobiel nog niet prominent op de agenda te staan. Christiaan Solcer van Midsol Media vertelde over Artiestennieuws dat ze meer last dan gemak hadden van het inzetten van mobile plugins voor hun Wordpress site. Na het uitschakelen hiervan nam het mobiele gebruik zelfs toe! Bram van de Veer van Fashionblogster had naar eigen zeggen nog niet echt nagedacht over een mobiele strategie, terwijl hij wel aangaf dat hij er vanuit ging dat zijn blogs veel gelezen worden op mobiele devices. Hij zou dan ook gaan kijken wat hieraan te doen was.
Online Adspend Onderzoek Deloitte & IAB
’s Middags stonden de resultaten van het Online Adspend onderzoek van Deloitte en de IAB op het programma. Ik beperk me tot het mobile aspect van de presentatie. De adspend op mobiel wordt in Nederland geschat op 3% en ingedeeld onder de categorie “Display Advertising”. Dat zou betekenen dat van de € 336 miljoen die wordt uitgegeven aan display, er € 10 miljoen wordt uitgeven aan mobiel adverteren. Dit is exclusief de cijfers van Google (Admob, Search en Adsense), jammer genoeg. Dit is namelijk een vrij veel gebruikte mobiele advertentiemethode. Ook de getallen van Apple’s iAd zitten er niet in (wat vooral internationaal gebruikt wordt en voor de NL markt wellicht minder van belang is).
Sanoma Over App Development
Lassi Kurkijarvi van Sanoma gaf een presentatie over de mobiele ontwikkelingen in dat bedrijf. Ze hebben al meer dan 100 mobiele apps gelanceerd, hebben in NL meer dan 500 miljoen mobiele pageviews per maand en in sommige maanden op bv nu.nl meer bezoek via mobiel dan via de “grote” website. Helaas was het verder heel veel aandacht voor hoe groot mobiel nu is en hoe hard het groeit. Ook de obligate kleuter die met een iPad om kan gaan kwam langs. Voor mensen die al wat langer meedraaien in de mobiele marketing voegde het dus niet zoveel toe. Wat wel weer leuk was om te horen, was de verschillen in pageviews op de Fasionchick app en website. De verhouding tussen de pageviews is als volgt: web - 4, mobile web - 5, mobile app - 8, ipad app - 10. Voor dit soort content lijkt een iPad app dus enorm geschikt.
(Mobile) Opportunity knocks
Bas Rogaar van Affili.net en Christiaan Solcer van Midsol Media gaven een duo presentatie met mobile cases uit de affiliate wereld. Wat erg goed was, was dat ze meerdere spelers in het veld habben gevraagd om hun cijfers openbaar te maken. Altijd leerzaam om te zien wat wel en niet werkt. Bas opende met de mooie opmerking dat zelfs de sessies die niet over mobiel gingen, toch over mobiel gingen. Iedereen is er dus mee bezig.
Uit de Europese Affili.net getallen bleek dat in de UK relatief de meeste mobiele orders gedaan werden. Christiaan liet data zien van jurkjes.nl waaruit bleek dat 16,6% van het verkeer door iPads wordt gegenereerd. Mobile visitors blijken ook 10% meer pagina’s te bekijken. De totale Fashionchick mobile traffic van No-Search / Sanoma zit met de apps op zo’n 19%. Echter, de Safari browser bleek nog vaker gebruikt te worden op de iPad dan de app. In mijn ogen een interessant gegeven, aangezien toch veel bedrijven erg zwaar inzetten op app ontwikkeling. Blijkbaar zitten in sommige gevallen klanten daar helemaal niet op te wachten.
Christiaan gaf ook nog een mooie second screen anecdote, waarbij ze met artiestennieuws.nl na heel kort (twee zinnen) genoemd te zijn in het TV programma Editie NL binnen 1 uur 15 duizend extra bezoekers kregen.
De app van Prijsvergelijk bleek 35% minder te converteren naar sales bij adverteerder dan de desktop variant van de website. De verklaring werd gezocht in het feit dat de mobiele gebruiker de app met name in een fysieke winkel gebruikt om te zien of de prijs redelijk is. De website bezoekers zijn juist echt aan het online shoppen op het moment dat ze op de site zijn. Dat lijkt me plausibel.
Als laatste werden een paar issues genoemd die volgens Bas en Christiaan in de weg staan van meer adoptie van mobiel in met name de e-commerce branche:
•mobile payments
•de app vs browser discussie
•tracking van conversies aan de adverteerderszijde
Vanuit de zaal werd carries billing nog genoemd, maar dat is op dit moment in Nederland gelimiteerd tot een laag bedrag, wat het niet mogelijk maakt om daarmee in een webshop te betalen. Mobiel iDeal werd ook genoemd, wat natuurlijk al jaren beloofd wordt.
Neuromarketing
Aan het einde van de dag was er ook nog een leuke presentatie over Neuromarketing van Roger Dooley. Hij gaf een hoop tips over (onbewuste) beïnvloeding van consumenten, gebaseerd op hersenonderzoek en gedragsstudies. Deze sessie ging niet specifiek in op mobile marketing, maar de beschreven technieken zijn soms wel goed toe te passen op mobiel. Bijvoorbeeld het personaliseren van mobiele landingpages is met de GPS of een Facebook connect eenvoudig te implementeren en zal conversie verhogend werken.
Conclusie
De affiliate wereld weet nog niet precies wat ze aan moet met de enorme hoeveelheid verkeer die momenteel op mobiel internet te vinden is. De verdien modellen zijn er nog niet op aangepast en de content zelf vaak ook nog niet. Het grootste euvel lijkt te zijn dat adverteerders niet inzien dat zij hun online presence ook geschikt moeten maken voor mobiel gebruik. Dit probleem is, denk ik, breder dan alleen de affiliate markt. Cijfers geven keer op keer aan dat de time-spend van consumenten op mobiel niet in verhouding is met de adspend op datzelfde medium. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat deze verhouding normaliseert. En mensen die eind jaren ’90 in de internet business werkten zullen zien dat de geschiedenis zich herhaalt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid