Overslaan en naar de inhoud gaan

Fashion, een markt in beweging

Sanoma biedt inzichten in het shopgedrag van de Nederlandse consument. Slechts 3% van de vrouwen is niet geïnteresseerd in kleding
Winkelende vrouw
Winkelende vrouw

Dat de Nederlandse vrouw van shoppen houdt ondervindt Fashionchick, het grootste online modeplatform van Nederland, dagelijks. Maar ook de cijfers van het onderzoek* dat zij onlangs uitvoerde onder ruim 500 mannen en vrouwen liegen er niet om: slechts 3% van de vrouwen is niet geïnteresseerd in kleding. Bij mannen ligt dat percentage flink  hoger: 15% geeft aan niks om kleding te geven. Daarnaast blijkt online shoppen steeds populairder te worden.

related partner content for mobile comes here

Er is al jaren sprake van een opmars van online winkelen. 30% van de ondervraagden vindt online winkelen dan ook een (zeer) leuke bezigheid. Dat komt onder andere omdat je er de deur niet voor uit hoeft (79%), omdat het gemakkelijk is (63%) en omdat het makkelijker is om producten te vergelijken zodat je de beste prijs betaalt (59%). Opvallend genoeg geeft slechts 28% aan dat zij online shoppen omdat het minder tijd kost. Uit data van Fashionchick blijkt dat het online shoppen steeds vaker via een mobiel device gebeurt. In 2016 gebruikte 61% van de Fashionchick bezoekers haar mobiel, in 2018 is dit gestegen naar 73%.

De voordelen van fysiek winkelen

Een kleine meerderheid van de Nederlanders (56%) shopt liever in een winkel dan online. Dat komt onder andere omdat je in een winkel direct de kwaliteit/pasvorm/stof kunt beoordelen (85%), omdat je sneller iets vindt waar je niet naar op zoek was (40%) en omdat mensen van de sfeer van het fysiek winkelen genieten (39%). Ook al kan winkelen erg gezellig zijn, de meeste vrouwen (58%) gaan toch het liefst alleen op pad. Mannen zijn minder geneigd alleen te winkelen, 54% winkelt het liefst met zijn partner.

Winkelen voor je partner

Vrouwen winkelen overigens niet alleen voor zichzelf: 44% koopt ook kleding voor haar partner. Daarnaast winkelt zij ook voor haar kinderen (39%), ouders (4%) en als cadeau voor iemand (14%). Mannen houden het voornamelijk bij shoppen voor zichzelf, 26% geeft aan kleding voor zijn partner te kopen. Opvallend is dat slechts 44% van de vrouwen vindt dat haar partner zich goed kleedt.

Inspiratiebronnen

De meeste vrouwen halen hun inspiratie voor een nieuwe outfit uit een bezoek aan een winkel (67%) of de website van winkels (41%). Websites van merken zijn minder populair als inspiratiebron: 26% haalt hier haar inspiratie vandaan.

Bekijk hier de infographic.

*Bron: Mode onderzoek uitgevoerd door No Ties (2019) in opdracht van Sanoma

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in