Overslaan en naar de inhoud gaan

Retail volgens Sorrell

Volgens Sir Martin Sorrell, hoogste baas van WPP, is het Europese retailmodel blijven steken in de jaren 80. Retailers die niet met hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Sir Martin Sorrell, hoogste baas van , is het Europese retailmodel blijven steken in de jaren 80. Retailers die niet met hun tijd zijn meegegaan, zien hun marktaandeel vervolgens verdwijnen door de komst van hard discounters en niche spelers.

related partner content for mobile comes here

Sorrel is met WPP eigenaar van onder andere de reclamebureaus JWT, Ogilvy & Mather, Y&R en Grey Worldwide, en de mediabureaus Mindshare en Mediaedge:cia. Hij hield een toespraak tijdens het , vorige week woensdag. Samen met de 3000 congresbezoekers bekeek hij de stand van zaken wat betreft Consumer Value Creation, een van de stokpaardjes van ECR.

Sorrell trok van leer tegen hen die zich alleen richten op prijzen: 'Een kortetermijnstrategie als prijsstrategie vormt geen basis voor het creëren van klantwaarde. Prijspromoties creëren alleen commodities. Als je innoveert, mag je daarvoor rekenen.'

Sorrell is somber: 'Value Creation bevindt zich nu in een neerwaartse spiraal. Bedrijven hebben geen contact met hun consument, en dat wordt verergerd door macro-economische bewegingen en stappen van de overheid, denk aan de prijsinflatie door de komst van de euro. Het ergste echter dat bedrijven de afgelopen jaren hebben gedaan, is de consument te leren alleen op prijs te letten. Door de komst van private labels schoven de fabrikanten ook nog eens weg van de consument. De retailers richtten zich vervolgens op hun grootste groep klanten en besteedden geen aandacht meer aan de andere groepen. Fabrikanten doen steeds minder aan above-the-line en schuiven hun marketinggeld ondoordacht richting retailer.'

De toekomst volgens Sorrell: 'Doordat het retailmodel niet met zijn tijd is meegegaan, is er geen onder-scheid meer tussen winkels. Veel nicheplayers springen in dat gat, en focussen op merken en shopping experience. Discounters stunten daarnaast met producten die tot voor kort nooit in een supermarkt werden aangeboden, zoals computers. Alleen locatie weerhoudt een consument nu nog vaak van overstappen naar een hard discounter. Men is (nog) gewend aan de super om de hoek. Retailers zullen snel van deze strate-gie af moeten stappen en consumenten opnieuw moeten benaderen, ditmaal echter op emotieniveau.'
http://conference.ecrnet.org/

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in