Overslaan en naar de inhoud gaan

Winstdaling PCM

De nettowinst van uitgeefconcern PCM is vorig jaar flink gedaald van 14 miljoen naar 10,3 miljoen euro. De advertentievolumes daalden bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vandaag publiceerde het dagbladen- en boekenconcern de jaarcijfers. Volgens de uitgever werden de resultaten in hoge mate beïnvloed door onder meer een storting in het pensioenfonds. De omzet daalde van 646,7 miljoen naar 640,6 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor afschrijving van goodwill was 58,7 miljoen euro, in 2003 was dat nog 58,4 miljoen.

related partner content for mobile comes here

Ook in 2004 stond de omzet onder druk door dalende advertentievolumes bij zowel de landelijke als regionale dagbladen van het concern. De advertentiedaling deed zich vooral voor in de sectoren Personeel en Gerubriceerd. De totale advertentieomzet bij de dagbladen en de huis-aan-huisbladen daalde met 11,8 miljoen (6,0 procent) ten opzichte van 2003. Ondanks dalende abonnementenstanden en aantallen losse verkoop bleef de oplageomzet gelijk, door prijsverhogingen en de introductie van nieuwe abonnementsvormen.

Volgens PCM blijven de marktomstandigheden ten aanzien van de advertenties en oplage van dagbladen ook in 2005 moeilijk. ‘Een scherpe sturing op kosten blijft daarom geboden', schrijft de raad van bestuur. Toch is de verwachting dat het bedrijfsresultaat dit jaar zal verbeteren.

De omzet van PCM Algemene Boeken lag in 2004 2,5 miljoen (1,8 procent) onder het niveau van 2003 door ‘een stagnerende markt voor algemene boeken in Nederland en een tegenvallend aantal bestsellers'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in