Overslaan en naar de inhoud gaan

Kranten verliezen rubrieksadvertenties aan internet

Kranten zien de inkomsten van hun rubrieksadvertenties snel wegstromen richting het net. Volgens een nieuw rapport van McKinsey moeten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Analisten van het consultancybureau wisten op het congres van de Amerikaanse Kranten Associatie te vertellen dat kranten in 2007 4 miljard dollar mislopen aan advertentie-inkomsten, dat is een daling van 20 procent in de omzet van rubrieksadvertenties, en 9 procent van de totale advertentie-omzet.

related partner content for mobile comes here

In totaal lag de advertentie-omzet bij de Amerikaanse kranten vorig jaar op 46,6 miljard dollar.

Kranten hebben veel te danken aan de rubrieksadvertenties. De pagina’s zijn de afgelopen jaren een uitermate grote bron van inkomsten geweest. Maar internetsites als Monster.com (personeel), Realestate.com (onroerend goed) en de vele datingsites hebben de markt voorgoed overgenomen. Kranten kunnen niet op tegen de veel goedkopere online concurrenten, maar hebben daarnaast ook te lang liggen slapen; de eerste tekenen waren volgens McKinsey al in 1995 te zien, toen de eerste personeeltjes online verschenen. In 2003 is maar liefst de helft van alle personeeladvertenties online te vinden. De analisten van McKinsey voorspellen een zelfde ontwikkeling voor onroerend goed en de advertenties voor tweedehands auto’s. De achterstand lijkt niet meer ingehaald te kunnen worden, ook niet via de internetpagina’s van de kranten zelf. De analisten gaven nog wel een paar tips, zo moesten kranten marktaandeel proberen te behouden door meer content uit de dagbladen naast de rubrieksadvertenties te zetten, hun advertentie plaatsings- en factuurprocessen automatiseren en de essentie van lokale marketing proberen te begrijpen. De meeste congresgangers hadden er echter een hard hoofd in en vrezen dat de rubrieksadvertenties ‘nooit meer terug zullen keren in de kranten’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in