Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile en social rukken op in contactcenter

De rol van de contactcenter agent zal de komende twee tot drie jaar ingrijpend veranderen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een van de conclusies uit het wereldwijde Contact Centre Benchmarking Report dat is gepubliceerd door Dimension Data. Voor dit onderzoek zijn 637 klantcontactcenters ondervraagd in 72 landen in Azië, Australië, Europa, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, het Midden Oosten en Afrika.

related partner content for mobile comes here

Ruim driekwart (79,3%) van de ondervraagde organisaties geeft aan op dit moment klantenservice via internet aan te bieden of ermee bezig zijn te zijn die te ontwikkelen. Sociale media en smartphoneapplicaties zijn in een korte tijd alomtegenwoordig en overschaduwen andere opkomende kanalen, zoals spraakherkenning. Ondanks de groei van internetkanalen neemt ook het gebruik van Interactive Voice Response (IVR) sterk toe.

Verrassend is dat bijna een vijfde (19,2%) van de klantcontactcenters al smartphoneapplicaties managet, terwijl 33,1% ondersteuning biedt voor sociale media – bijna dubbel zoveel als de 18,6% in 2011. Nog eens14% verwacht het komende jaar smartphoneapplicaties te kunnen bieden. Binnen dezelfde periode verwacht 46,3% van de conctactcenters webchat in te zetten. Deze organisaties geven aan nieuwe contactmogelijkheden vooral te implementeren p verzoek van klanten in plaats van voor hun eigen efficiency.

Contactcenters hebben nog wel een lange weg te gaan, zo blijkt uit reacties van opdrachtgevers. Van de deelnemende bedrijven geeft 54,5% aan dat het klantcontactcenter nog lerende is. Slechts 6,7% noemt het klantcontactcenter zeer geavanceerd. 'Deze cijfers gaan de verkeerde kant op – ze worden zelfs alleen maar slechter naarmate organisaties trachten de technologische ontwikkelingen bij te houden,' zegt Wouter Bakker, Line of Business Manager Unified Communications bij Dimension Data Nederland.

Het risico bestaat volgens Dimension Data dat consumenten hun basisbehoeften goed kunnen invullen, maar dat er verkeerde verwachtingen ontstaan bij het beantwoorden van meer complexe wensen.

Meer informatie over het rapport is te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in