Overslaan en naar de inhoud gaan

Crossmedia moet innovatiekansen beter benutten

Om de rol als aanjager van de Nederlandse economie te behouden, moet de crossmedia sector meer inzetten op innovatie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een analyse van de consumptiecijfers van en werkgelegenheidscijfers in de crossmedia sector, uitgevoerd door iMMovator Cross Media Network met Intomart GfK, TNO en Paul Rutten Onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Het toenemende gebruik van crossmediale content op tablets en smartphones gaf een flinke ‘boost’ gegeven aan de werkgelegenheid in Nederland. De cross media sector (creatieve industrie en ICT) zorgt inmiddels voor bijna 7% (553 duizend) van de banen in Nederland en is daarmee een belangrijke aanjager van de economie. Het aantal banen in de creatieve industrie is in het voorbije decennium voortdurend gestegen, maar aan die periode is een einde gekomen.

Het aantal banen in de cross media sector loopt terug. Dit geldt vooral bij media- & entertainmentbedrijven, en in de ICT. Digitalisering gaat samen met terugloop van de omzet in vier entertainmentmarkten (muziek, film, games en boeken).

Om de rol van aanjager van de economie te blijven behouden, moet innovatie een meer centrale plek krijgen in het Nederlandse medialandschap, meent iMMovator. De clustering van mediabedrijven zorgt tot nu toe vooral voor efficiency in productie en distributie, maar door intensievere samenwerking in de toekomst zouden innovatiekansen beter benut kunnen worden.

Samenwerken is het sleutelwoord voor innovatie. Intensieve samenwerking van bedrijven en (kennis)instellingen met de overheid is daarbij essentieel. Ook is het volgens iMMovator nodig om over de grenzen van media en ICT heen te kijken. Veel van de innovaties in de keten van de media- en entertainmentindustrie kunnen zorgen voor positieve impulsen in bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs. Serious gaming is een voorbeeld van mogelijke cross-overs. Vooral in het noorden van Nederland zouden crossmedia bedrijven dit soort kansen moeten aangrijpen om zich mondiaal te onderscheiden.

Het onderzoek ‘Toekomst van het Cross Media Cluster’ is via de iMMovator website.

Eerder verschenen delen zijn te bekijken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in