Marketeer of the year 2005: Alexander Ribbink van TomTom
De jury schrijft in het rapport: ‘TomTom is een Nederlands marketingsucces in een moeilijke markt. De verschillende ingezette media zijn goed op elkaar afgestemd en daardoor is TomTom in korte tijd een begrip geworden. Een product voor de elite is een retailproduct geworden. Ribbink heeft duidelijk de regie in handen en met een relatief beperkt marketingbudget veel bereikt. De organisatie is ongekend hard gegroeid en toch is de marketing consistent en geïntegreerd gebleven. De jury was dan ook unaniem in zijn besluit om Ribbink van TomTom de prijs toe te kennen.’
De prijs is een initiatief van het Tijdschrift voor Marketing, Platform Innovatie in Marketing en Nima. In de jury zitten de winnaars van de voorgaande edities: Suzanne Ekel (voorheen Monsterboard en nu New Cheese Management), Robert de Groot (commercieel directeur Citroën Nederland) en René Frijters (directeur Alex). En verder: Frank van Delft (bestuurslid Nima en directielid Dialog KHY) en Hans Molenaar (voorzitter PIM). De jury stond onder leiding van Theo van Vugt (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBelangrijkste criteria bij het toekennen van de prijs zijn: effectiviteit (wat is dankzij marketing in de markt gebeurd?), innovatie (is er sprake van de inzet van vertrouwde én nieuwe marketinginstrumenten?) én persoonlijkheid (is deze persoon in staat om marketing weer een plek te geven in de bestuurskamer?).
CV Alxander Ribbink
Alexander Ribbink (41, getrouwd, vier kinderen) studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde zijn MBA aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij werkte tien jaar voor Unilever, onder meer in Parijs en Londen, en drie jaar voor Mars, voordat hij toetrad tot TomTom.
Als marketingdirecteur (Brand Development Director) van de IgloMora groep, zijn laatste functie bij Unilever, was hij verantwoordelijk voor het ‘uit de lucht halen’ van het fenomeen Cora. Hij verruilde Unilever voor Mars omdat hij bij de Nederlandse multinational 'dynamiek' miste.
Na drie jaar bij Mars stapte hij over naar TomTom, waar hij ook nu nog eindverantwoordelijk voor marketing is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid