Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer of the year 2005: Alexander Ribbink van TomTom

De titel van Marketeer of the Year gaat dit jaar naar Alexander Ribbink, chief operating officer en marketing-topman van TomTom. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De jury schrijft in het rapport: ‘TomTom is een Nederlands marketingsucces in een moeilijke markt. De verschillende ingezette media zijn goed op elkaar afgestemd en daardoor is TomTom in korte tijd een begrip geworden. Een product voor de elite is een retailproduct geworden. Ribbink heeft duidelijk de regie in handen en met een relatief beperkt marketingbudget veel bereikt. De organisatie is ongekend hard gegroeid en toch is de marketing consistent en geïntegreerd gebleven. De jury was dan ook unaniem in zijn besluit om Ribbink van TomTom de prijs toe te kennen.’

related partner content for mobile comes here

De prijs is een initiatief van het Tijdschrift voor Marketing, Platform Innovatie in Marketing en Nima. In de jury zitten de winnaars van de voorgaande edities: Suzanne Ekel (voorheen Monsterboard en nu New Cheese Management), Robert de Groot (commercieel directeur Citroën Nederland) en René Frijters (directeur Alex). En verder: Frank van Delft (bestuurslid Nima en directielid Dialog KHY) en Hans Molenaar (voorzitter PIM). De jury stond onder leiding van Theo van Vugt (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).

Belangrijkste criteria bij het toekennen van de prijs zijn: effectiviteit (wat is dankzij marketing in de markt gebeurd?), innovatie (is er sprake van de inzet van vertrouwde én nieuwe marketinginstrumenten?) én persoonlijkheid (is deze persoon in staat om marketing weer een plek te geven in de bestuurskamer?).

CV Alxander Ribbink
Alexander Ribbink (41, getrouwd, vier kinderen) studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde zijn MBA aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij werkte tien jaar voor Unilever, onder meer in Parijs en Londen, en drie jaar voor Mars, voordat hij toetrad tot TomTom.

Als marketingdirecteur (Brand Development Director) van de IgloMora groep, zijn laatste functie bij Unilever, was hij verantwoordelijk voor het ‘uit de lucht halen’ van het fenomeen Cora. Hij verruilde Unilever voor Mars omdat hij bij de Nederlandse multinational 'dynamiek' miste.

Na drie jaar bij Mars stapte hij over naar TomTom, waar hij ook nu nog eindverantwoordelijk voor marketing is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in