Giep Franzen voert de Adformatie50 Aller Tijden aan


Adformatie is 50, mooie gelegenheid om te komen met een 50/50-lijst. Zo publiceerde wij eerder de 50 Onmisbare smaakmakers van merken, marketing en media van nu en presenteren wij nu de lijst der Onmisbaren Aller Tijden.
Het samenstellen van zo'n ranglijst van de beste mensen in de geschiedenis van het marketing, reclame en mediavak is natuurlijk onbegonnen werk. Je doet de mensen die er niet in staan te weinig eer aan en de mensen die erin staan, worden gedragen door velen die niet genoemd worden. Toch, als één partij het kan doen, moet het de redactie van Adformatie zijn:)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDeze Adformatie50 Aller Tijden is samengesteld door de redactie van Adformatie op basis van gesprekken met vooraanstaande marketeers, bureaudirecteuren, creatieven, mediadeskundigen, consultants (een aantal van hen staan in deze lijst), 50 jaargangen Adformatie en eerdere edities van de Adformatie 100-ranglijsten en Adformatie Person Of The Year-verkiezingen. Wie in deze 50 van 50 jaar staat, kan zich met recht een legend noemen.
50 Lijst Onmisbaren Aller Tijden
1. Giep Franzen, FHV/BBDO, FHV, Universiteit van Amsterdam
2. Aad Kuijper, Hotel L’Amour, DDB Amsterdam, Alfred, Lowe Paris, Lowe Kuiper & Schouten
3. Pietro Tramontin, Result DDB
4. Freddy Heineken, Heineken
5. Mary Hoogerbrugge, De Positioneerders, SWOCC, Effie
6. Albert Heijn, Albert Heijn
7. Victor Knaap, Media.Monks, S4 Capital
8. Greet Prins, Lid van de CDA-fractie in de Eerste Kamer, vice-voorzitter CDA-fractie, PPGH/JWT, Saatchi & Saatchi, Prins Walvisch
9. Béla Stamenkovits, TBWA/Campaign Company
10. Caroline van Turennout, Zeeman
11. Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, Boegbeeld Topsector Creatieve Industrie bij ministerie van Economische Zaken en Klimaat, TMG, FHV/BBDO, Hema, Sire, Etos, Intratuin, Randstad, NS, Laurus, PPGH/JWT, Young & Rubicam Wilmington
12. Harry Dekker, Unilever
13. Harry Kramp, PPGH/JWT, VEA
14. Roland van der Vorst, Rabobank, Rabo Carbon bank, columnist Het Financieele Dagblad, Freedomlab, TU Delft, They, FHV/BBDO
15. René Repko, The New Bazaar, American Today, State Of Art, Action, Rituals, Sligro, SWOCC, Hema, Randstad, Albert Heijn
16. Frank Weijers, Unilever, VNO-NCW, FNLI
17. Alfred Levi, Plan Nederland, 3MO, Ahold Delhaize, SWOCC, Procter & Gamble
18. Roel Glasbeek, PPGH/JWT, informal investor
19. Ralph Wisbrun, Ace, Wunderman Thompson, J. Walter Thompson Amsterdam, UbachsWisbrun/JWT, UbachsWisbrun, PPGH/JWT, VEA
20. Albert Winninghoff, Noordervliet & Winninghoff/Leo Burnett, VEA
21. Anne van der Meiden, hoogleraar massacommunicatie en public relations Rijksuniversiteit Utrecht
22. Thecla Schaeffer, NFT/Web3, Tony’s Chocolonely, Accel Group, G-Star, FHV/BBDO, Etcetera, Sire
23. Conny Braams, Unilever
24. Bas Korsten, Wunderman Thompson, J. Walter Thompson Worldwide, Nothing, Selmore, DDB Amsterdam, HVR
25. Ton Schoonderbeek, Nationaal Media Onderzoek NMO, Stichting Reclame Code, Mindshare, GroupM, VEA, MWG, PPGH/JWT, Publicis.FCB/Prad, FHV/BBDO, Ogilvy
26. Will van der Vlugt, Will van der Vlugt Film Productions, Caramel Pictures
27. Hans van Rijs, filmregisseur, check: https://hansvanrijs.nl/regisseur/ (door Hans van Dijk).
28. Christian van Thillo, DPG Media, De Persgroep
29. Fons van Westerloo, SBS Broadcasting, RTL, AT5, Avro
30. Simon Neefjes, TBWA\Neboko, Neboko
31. Mark Woerde, LetsHeal.org, Lemz, Ammiratie Puris Lintas
32. Wim Ubachs, Het ei van Ubachs, UbachsWisbrun/JWT, UbachsWisbrun, Saatchi & Saatchi, DDB, Go/Needham, JB/FCB, Smit’s Bates, McCann Erickson
33. Lucy van der Helm, SIRE, DDMA, De Combinatie van Factoren, FHV/BBDO, Bartels\Verdonk Impuls, Bates, Ogilvy & Mather, Hunter Douglas, AstraZeneca
34. Luc Suykens, Procter & Gamble
35. Erik Kessels, KesselsKramer, Chiat/Day , Kuiper & Schouten, Ogilvy & Mather
36. Marion Koopman, The Social Hub, GroupM, Greenhouse, VIA, SIRE, KPN, XS4ALL
37. Betteke van Ruler, Van Ruler Academy, Universiteit van Amsterdam, Twente University, VU Amsterdam
38. Ruud de Langen, Dentsu Benelux, Talpa, Mindshare, Starcom, FHV/BBDO, TMP, Sky Radio
39. David Snellenberg, Springbok, Dawn, FHV/BBDO, ADCN
40. Jan Driessen, Q&A Communicatie, Aegon, BVA, VVD, KRO, NCRV
41. Brian Hirman, iO, VIA, IAB Nederland, Mobtzu, Isobar, Bookmar, Valkieser
42. Cees van Riel, RepTrek, Reputation Institute, Rotterdam School of Management Erasmus University (RSM)
43. Inge Ligthart, Springbok, Dawn, VIA, TBWA\Neboko, ING, Proof, FHV/BBDO
44. Michael van Os, Adformatie, NieuwsTribune, Elan, Management Totaal, NieuwsNet, De Volkskrant, Financial Times, The Economist
45. Erik van Engelen, Wildlands Adventure Zoo Emmen, Eneco, ING, Stage Entertainment, Allianz, Randstad, ABN Amro, Struik, Anheuser-Busch InBev, Bongrain, Sopexa
46. Aad Muntz, Centraal Beheer Achmea
47. Ton Vugs, Vugs Company, Pon’s Automobielhandel, Océ, Schouwburg Casino
48. Walter van der Mee, Brands & Business Architects, Publicis Groupe, Publicis, Prad
49. Lillan Baruch, The Gift Of Experience, Baruch Communications, Ubachs Wisbrun, Not Just Film, Saatchi & Saatchi, Ogilvy & Mather, DDB
50. Hans van Walbeek, HansWal, Reclamewinkel Bart & Hans, Van Walbeek Etcetera, PMSvW/Y&R
Mediabureaus winnen van reclamebureaus
Opvallend aan de lijst is dat negen personen een verleden bij FHV/BBDO hebben. Dat is maar liefst 20 procent. Opvallend maar niet verwonderlijk, want FHV/BBDO gold ooit als het ministerie van de Reclame. Zes personen werkten eerder bij PPGH/JWT, drie bij DDB, drie bij TBWA, één bij PMSvW/Y&R, om even de andere grootste klassieke afkobureaus te noemen. Van FHV/BBDO, PPGH/JWT en PMSvW/Y&R is niks meer over. Alsof over 25 jaar Ajax, PSV en Feijenoord niet meer bestaan, Kruidvat, Zeeman en Marktplaats niet meer en ook Audi, BMW en Mercedes niet meer (hm, dat zou best kunnen).
Daartegenover staan de mediabureaus. Grote namen als Mindshare, GroupM, Initiative, Universal, ze zijn al 25 jaar en nog steeds alive and kicking. Het is een open deur om vast te stellen dat deze mediabureaus in de afgelopen 50 jaar steeds dominanter werden en ze tonen daardoor ook meer stabiliteit dan reclamebureaus in de laatste 25 jaar.
Nieuwe bureaus, misschien beter gezegd bureaugroepen zoals Ace en Media.Monks tonen aan hoe belangrijk het is om media in huis te hebben.
Ego's zwelbasten en brulapen
Van de 25 Beste Reclamemensen die het vak koos in 2004 komen er nog zeven voor in de topallertijden van 2023. Dat zijn Giep Franzen, Freddy Heineken, Albert Heijn, Roel Glasbeek, Béla Stamenkovits, Pietro Tramontin en Aad Muntz. Roem is vergankelijk, dat wisten we, zelfs in de reclamebusiness, waarin het, zoals het woord al zegt, vooral zaak is reclame voor jezelf te maken. Sommigen zijn daar heel erg goed in. Dit vak kent genoeg/veel/nogal wat ego’s, zwelbasten en brulapen.
Adformatie Reclamemensen Top 25 Aller Tijden 2004
1. Giep Franzen
1. Jim Prins (ex aequo)
3. Martin Veltman
4. Maurits Aronson
5. Freddy Heineken
6. Nico Hey
7. Bart Kuiper
8. Dimitri Frenkel Frank
9. Morton Kirschner
10. Karel Sartory
11. Hans van Dijk
12. Marten Faber
13. Roel Glasbeek
14. Albert Heijn (familie Heijn)
15. Frans Hettinga
16. Paul Huf
17. Frank Pels
18. Béla Stamenkovits
19. Pietro Tramontin
20. Herman Pieter de Boer
21. Wim Crouwel
22. Hans Ferrée
23. Paul Meijer
24. Paul Mertz
25. Aad Muntz
In samenwerking
Creatief strateeg Martijn Horvath die ik destijds in 2004 als voorzitter van de ADCN (hij was destijds partner van HorvathSchenk) om commentaar vroeg op de lijst zegt nu dat hij niet gelooft in lijstjes namen van individuen die beter, groter of gewichtiger zijn dan anderen. ‘De realiteit is dat creaties, succesvol of niet, in samenwerking tot stand komen’, zegt hij.
‘Dat is echter geen spannend verhaal voor een journalist; die hoort liever dat Pietje geniaal is en dat Marietje het gaat maken’, vervolgt hij. ‘Dan kun je lijstjes maken.’ Ja, dat klopt:)
Mensen als Giep Franzen en Béla Stamenkovits hebben veel toegevoegd aan het vak en helaas kun je ze niet meer vragen hoe ze er zelf naar keken, maar ik twijfel er geen seconde aan dat ze niet alle wijsheid en creativiteit louter aan zichzelf zouden hebben toegeschreven, betoogt Horvath.
We hebben met z’n allen de neiging om sommigen op te hemelen, gaat hij verder. ‘Paul Meijer bijvoorbeeld was geweldig goed in PR. Hij kon ook de mensen om zich heen echt begeisteren. Maar alle prestaties werden aan hem toegeschreven, terwijl achter de schermen duidelijk was dat het groepswerk betrof.’
Henny Rol
Nog een voorbeeld. Bart Kuijper en Hans van Dijk hebben prachtige campagnes gemaakt, dat is alom bekend, vervolgt Horvath. ‘Maar niet of nauwelijks heeft strateeg Henny Rol ooit de credits gekregen voor al het voorwerk wat hij deed. Ik heb het van nabij meegemaakt, want ik werkte zelf bij Kuiper & Schouten.’
Hetzelfde geldt voor Fred de Boer, vervolgt hij. ‘Op papier account director bij JWT. Maar hij liep over van de creativiteit. Hij gaf mij voorzetjes die ik soms alleen nog maar hoefde in te koppen. En hetzelfde gebeurde bij Harry Obdeijn en Bart Hammer, toch ook geen kleine namen. Fred vond het gewoon leuk als er mooi werk werd gemaakt en de rest vond hij flauwekul.’
‘Stephan Zeijlemaker, eertijds accountman bij DM&B en Result DDB, was ook zo’n jongen die ongelooflijk goed was in het samenbrengen van de juiste mensen en zo een voedingsbodem wist te creëren voor bijzondere ideeën.’ Zeijlemaker is later het vak uitgegaan en begon het bedrijf Yumeko in duurzaam beddengoed. ‘Tegen de tijd dat het bedrijf wist door te breken was hij alweer vertrokken, ongedurig als hij is. Nu claimen anderen het succes van Yumeko. Stephan zul je er niet over horen.’
Reuzen
Horvath, tot slot: ‘Wat zou het mooi zijn als Adformatie na 50 jaar ook tot het inzicht kwam dat de tijd van lijstjes met namen voorbij is. Het doet geen eer aan allen die er, op welke manier dan ook, bij betrokken waren.’
Hij heeft een punt. Dus hierbij en hiermee: alle eer ook aan die niet genoemde allen. De schouders waarop de spreekwoordelijke reuzen staan. En dit geldt – goes without saying - uiteraard ook voor de Adformatie50 van 2023.
Van die lijst komen overigens ook zes personen in de Adformatie50 Aller Tijden voor. Dat zijn Aad Kuijper, Mary Hoogerbrugge, Victor Knaap, Caroline van Turennout, Erik van Engelen en Inge Ligthart. Drie vrouwen! Comeback-kid Aad Kuijper staat in beide lijsten op 2, en Mary Hoogerbrugge op 7 respectievelijk 5.
Net buiten de Adformatie50 Aller Tijden
De volgende 92 personen uit het Adformatie-vak van de afgelopen 50 jaar, en daarvoor, hebben de Adformatie50 Aller Tijden anno 2023 niet gehaald. Nét niet. Maar toch. Als je op deze lijst voorkomt, ben je een hele grote in het vak. Dat wel. Je staat tussen de andere hele groten.
Patritia Pahladsingh
Rens Plandsoen
Hanneke Faber
Arno de Jong
Frank Peters
Liesbeth Bylstra
Hans van Dijk
Frank Pels
Alexander Ribbink
Michiel Müller
Fokke de Jong
Raymond Cloosterman
Johanna Koelman
Jacques Kuyf
Patrick Roubroeks
Margaret Benning
Rob Benjamens
Darre van Dijk
Joost Istha
Marlies Ponsioen
Lode Schaeffer
Jacques Krielen
Bert Trik
Dick van der Lecq
Frank Volmer
Ronald Voorn
André Roof
Fred Bronner
Bart Kuiper
Jelani Isaacs
Jaap van Huis
Derk Sauer
Raymond Spanjar
Jack de Vries
Ronald van Aart
Michael Jansen
Hans Jonker
Dagan Cohen
Patrick Roubroek
Paul Schweitzer
Jan Bouts
Emilio de Haan
Romke Oortwijn
Peter Hebbing
Roel Welsing
Henk Jan Beltman
Kerrie Finch
Karen de Loos
Frank Eijken
Bob van Oosterhout
Christian Borstlap
Frank van den Wall Bake
Leendert van Meerem
Tex Gunning
Jordi van de Bovenkamp
Hans Brouwer
Marc Oosterhout
Hans Middelhoek
Erik Roddenhof
Noelle Aarts
Peter Huijboom
Ismael ten Heuvel
John de Mol
Jort Kelder
Arendo Joustra
Anton Beeke
Bert Habets
Goos Geursen
Diederick Koopal
Cor den Boer
Paul Meijer
Michiel Mol
Onno Kraft van Ermel
Johan Kramer
Diederik Hillenius
Poppe van Pelt
Noelle Aarts
Martin Veltman
Nico Heij
Tejo Hollander
Eugène Roorda
Jim Prins
Morton Kirschner
Willem van der Mee
Paul Mertz
Willem te Gussinkloo
Paul Polman
Herberth Samsom
Raymond Spanjer
Adriaan Mol
Mildred Hofkes
Fred van Raaij
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidBijzonder te lezen dat Igor Milder als legend niet meer terugkomt in welke vorm dan ook
www.igormilder.nl
Wel heel commercieel dat rijtje. Ik mis Renate Verloop en Bert Pol.