Overslaan en naar de inhoud gaan

Giep Franzen voert de Adformatie50 Aller Tijden aan

Een terechte nummer 1-plek voor de merkenprofessor die de Nederlandse reclame-industrie liet uitgroeien tot een volwaardige bedrijfstak.
Giep Franzen
Giep Franzen
Giep Franzen
Giep Franzen

Adformatie is 50, mooie gelegenheid om te komen met een 50/50-lijst. Zo publiceerde wij eerder de 50 Onmisbare smaakmakers van merken, marketing en media van nu en presenteren wij nu de lijst der Onmisbaren Aller Tijden. 

related partner content for mobile comes here

Het samenstellen van zo'n ranglijst van de beste mensen in de geschiedenis van het marketing, reclame en mediavak is natuurlijk onbegonnen werk. Je doet de mensen die er niet in staan te weinig eer aan en de mensen die erin staan, worden gedragen door velen die niet genoemd worden. Toch, als één partij het kan doen, moet het de redactie van  Adformatie zijn:) 

Deze Adformatie50 Aller Tijden is samengesteld door de redactie van Adformatie op basis van gesprekken met vooraanstaande marketeers, bureaudirecteuren, creatieven, mediadeskundigen, consultants (een aantal van hen staan in deze lijst), 50 jaargangen Adformatie en eerdere edities van de Adformatie 100-ranglijsten en Adformatie Person Of The Year-verkiezingen. Wie in deze 50 van 50 jaar staat, kan zich met recht een legend noemen.

50 Lijst Onmisbaren Aller Tijden

1. Giep Franzen, FHV/BBDO, FHV, Universiteit van Amsterdam

2. Aad Kuijper, Hotel L’Amour, DDB Amsterdam, Alfred, Lowe Paris, Lowe Kuiper & Schouten

3. Pietro Tramontin, Result DDB

4. Freddy Heineken, Heineken

5. Mary Hoogerbrugge, De Positioneerders, SWOCC, Effie

6. Albert Heijn, Albert Heijn

7. Victor Knaap, Media.Monks, S4 Capital

8. Greet Prins, Lid van de CDA-fractie in de Eerste Kamer, vice-voorzitter CDA-fractie, PPGH/JWT, Saatchi & Saatchi, Prins Walvisch

9. Béla Stamenkovits, TBWA/Campaign Company

10. Caroline van Turennout, Zeeman

11. Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, Boegbeeld Topsector Creatieve Industrie bij ministerie van Economische Zaken en Klimaat, TMG, FHV/BBDO, Hema, Sire, Etos, Intratuin, Randstad, NS, Laurus, PPGH/JWT, Young & Rubicam Wilmington

12. Harry Dekker, Unilever

13. Harry Kramp, PPGH/JWT, VEA

14. Roland van der Vorst, Rabobank, Rabo Carbon bank, columnist Het Financieele Dagblad, Freedomlab, TU Delft, They, FHV/BBDO

15. René Repko, The New Bazaar, American Today, State Of Art, Action, Rituals, Sligro, SWOCC, Hema, Randstad, Albert Heijn

16. Frank Weijers, Unilever, VNO-NCW, FNLI

17. Alfred Levi, Plan Nederland, 3MO, Ahold Delhaize, SWOCC, Procter & Gamble

18. Roel Glasbeek, PPGH/JWT, informal investor

19. Ralph Wisbrun, Ace, Wunderman Thompson, J. Walter Thompson Amsterdam, UbachsWisbrun/JWT, UbachsWisbrun, PPGH/JWT, VEA

20. Albert Winninghoff, Noordervliet & Winninghoff/Leo Burnett, VEA

21. Anne van der Meiden, hoogleraar massacommunicatie en public relations Rijksuniversiteit Utrecht

22. Thecla Schaeffer, NFT/Web3, Tony’s Chocolonely, Accel Group, G-Star, FHV/BBDO, Etcetera, Sire

23. Conny Braams, Unilever

24. Bas Korsten, Wunderman Thompson, J. Walter Thompson Worldwide, Nothing, Selmore, DDB Amsterdam, HVR

25. Ton Schoonderbeek, Nationaal Media Onderzoek NMO, Stichting Reclame Code, Mindshare, GroupM, VEA, MWG, PPGH/JWT, Publicis.FCB/Prad, FHV/BBDO, Ogilvy

26. Will van der Vlugt, Will van der Vlugt Film Productions, Caramel Pictures

27. Hans van Rijs, filmregisseur, check: https://hansvanrijs.nl/regisseur/ (door Hans van Dijk).

28. Christian van Thillo, DPG Media, De Persgroep

29. Fons van Westerloo, SBS Broadcasting, RTL, AT5, Avro

30. Simon Neefjes, TBWA\Neboko, Neboko

31. Mark Woerde, LetsHeal.org, Lemz, Ammiratie Puris Lintas

32. Wim Ubachs, Het ei van Ubachs, UbachsWisbrun/JWT, UbachsWisbrun, Saatchi & Saatchi, DDB, Go/Needham, JB/FCB, Smit’s Bates, McCann Erickson

33. Lucy van der Helm, SIRE, DDMA, De Combinatie van Factoren, FHV/BBDO, Bartels\Verdonk Impuls, Bates, Ogilvy & Mather, Hunter Douglas, AstraZeneca

34. Luc Suykens, Procter & Gamble

35. Erik Kessels, KesselsKramer, Chiat/Day , Kuiper & Schouten, Ogilvy & Mather

36. Marion Koopman, The Social Hub, GroupM, Greenhouse, VIA, SIRE, KPN, XS4ALL

37. Betteke van Ruler, Van Ruler Academy, Universiteit van Amsterdam, Twente University, VU Amsterdam

38. Ruud de Langen, Dentsu Benelux, Talpa, Mindshare, Starcom, FHV/BBDO, TMP, Sky Radio

39. David Snellenberg, Springbok, Dawn, FHV/BBDO, ADCN

40. Jan Driessen, Q&A Communicatie, Aegon, BVA, VVD, KRO, NCRV

41. Brian Hirman, iO, VIA, IAB Nederland, Mobtzu, Isobar, Bookmar, Valkieser

42. Cees van Riel, RepTrek, Reputation Institute, Rotterdam School of Management Erasmus University (RSM)

43. Inge Ligthart, Springbok, Dawn, VIA, TBWA\Neboko, ING, Proof, FHV/BBDO

44. Michael van Os, Adformatie, NieuwsTribune, Elan, Management Totaal, NieuwsNet, De Volkskrant, Financial Times, The Economist

45. Erik van Engelen, Wildlands Adventure Zoo Emmen, Eneco, ING, Stage Entertainment, Allianz, Randstad, ABN Amro, Struik, Anheuser-Busch InBev, Bongrain, Sopexa

46. Aad Muntz, Centraal Beheer Achmea

47. Ton Vugs, Vugs Company, Pon’s Automobielhandel, Océ, Schouwburg Casino

48. Walter van der Mee, Brands & Business Architects, Publicis Groupe, Publicis, Prad

49. Lillan Baruch, The Gift Of Experience, Baruch Communications, Ubachs Wisbrun, Not Just Film, Saatchi & Saatchi, Ogilvy & Mather, DDB

50. Hans van Walbeek, HansWal, Reclamewinkel Bart & Hans, Van Walbeek Etcetera, PMSvW/Y&R

 

Mediabureaus winnen van reclamebureaus

Opvallend aan de lijst is dat negen personen een verleden bij FHV/BBDO hebben. Dat is maar liefst 20 procent. Opvallend maar niet verwonderlijk, want FHV/BBDO gold ooit als het ministerie van de Reclame. Zes personen werkten eerder bij PPGH/JWT, drie bij DDB, drie bij TBWA, één bij PMSvW/Y&R, om even de andere grootste klassieke afkobureaus te noemen. Van FHV/BBDO, PPGH/JWT en PMSvW/Y&R is niks meer over. Alsof over 25 jaar Ajax, PSV en Feijenoord niet meer bestaan, Kruidvat, Zeeman en Marktplaats niet meer en ook Audi, BMW en Mercedes niet meer (hm, dat zou best kunnen).

Daartegenover staan de mediabureaus. Grote namen als Mindshare, GroupM, Initiative, Universal, ze zijn al 25 jaar en nog steeds alive and kicking. Het is een open deur om vast te stellen dat deze mediabureaus in de afgelopen 50 jaar steeds dominanter werden en ze tonen daardoor ook meer stabiliteit dan reclamebureaus in de laatste 25 jaar.

Nieuwe bureaus, misschien beter gezegd bureaugroepen zoals Ace en Media.Monks tonen aan hoe belangrijk het is om media in huis te hebben.

 

Ego's zwelbasten en brulapen

Van de 25 Beste Reclamemensen die het vak koos in 2004 komen er nog zeven voor in de topallertijden van 2023. Dat zijn Giep Franzen, Freddy Heineken, Albert Heijn, Roel Glasbeek, Béla Stamenkovits, Pietro Tramontin en Aad Muntz. Roem is vergankelijk, dat wisten we, zelfs in de reclamebusiness, waarin het,  zoals het woord al zegt, vooral zaak is reclame voor jezelf te maken. Sommigen zijn daar heel erg goed in. Dit vak kent genoeg/veel/nogal wat ego’s, zwelbasten en brulapen. 

Adformatie Reclamemensen Top 25 Aller Tijden 2004

1. Giep Franzen                                            
1. Jim Prins (ex aequo) 
3. Martin Veltman
4. Maurits Aronson
5. Freddy Heineken
6. Nico Hey
7. Bart Kuiper
8. Dimitri Frenkel Frank
9. Morton Kirschner
10. Karel Sartory
11. Hans van Dijk
12. Marten Faber
13. Roel Glasbeek
14. Albert Heijn (familie Heijn)
15. Frans Hettinga
16. Paul Huf
17. Frank Pels
18. Béla Stamenkovits
19. Pietro Tramontin
20. Herman Pieter de Boer
21. Wim Crouwel
22. Hans Ferrée
23. Paul Meijer
24. Paul Mertz
25. Aad Muntz

 

 

In samenwerking

Creatief strateeg Martijn Horvath die ik destijds in 2004 als voorzitter van de ADCN (hij was destijds partner van HorvathSchenk) om commentaar vroeg op de lijst zegt nu dat hij niet gelooft in lijstjes namen van individuen die beter, groter of gewichtiger zijn dan anderen. ‘De realiteit is dat creaties, succesvol of niet, in samenwerking tot stand komen’, zegt hij.

‘Dat is echter geen spannend verhaal voor een journalist; die hoort liever dat Pietje geniaal is en dat Marietje het gaat maken’, vervolgt hij. ‘Dan kun je lijstjes maken.’ Ja, dat klopt:)

Mensen als Giep Franzen en Béla Stamenkovits hebben veel toegevoegd aan het vak en helaas kun je ze niet meer vragen hoe ze er zelf naar keken, maar ik twijfel er geen seconde aan dat ze niet alle wijsheid en creativiteit louter aan zichzelf zouden hebben toegeschreven, betoogt Horvath.

We hebben met z’n allen de neiging om sommigen op te hemelen, gaat hij verder. ‘Paul Meijer bijvoorbeeld was geweldig goed in PR. Hij kon ook de mensen om zich heen echt begeisteren. Maar alle prestaties werden aan hem toegeschreven, terwijl achter de schermen duidelijk was dat het  groepswerk betrof.’

Henny Rol

Nog een voorbeeld. Bart Kuijper en Hans van Dijk hebben prachtige campagnes gemaakt, dat is alom bekend, vervolgt Horvath. ‘Maar niet of nauwelijks heeft strateeg Henny Rol ooit de credits gekregen voor al het voorwerk wat hij deed. Ik heb het van nabij meegemaakt, want ik werkte zelf bij Kuiper & Schouten.’

Hetzelfde geldt voor Fred de Boer, vervolgt hij. ‘Op papier account director bij JWT. Maar hij liep over van de creativiteit. Hij gaf mij voorzetjes die ik soms alleen nog maar hoefde in te koppen. En hetzelfde gebeurde bij Harry Obdeijn en Bart Hammer, toch ook geen kleine namen. Fred vond het gewoon leuk als er mooi werk werd gemaakt en de rest vond hij flauwekul.’

‘Stephan Zeijlemaker, eertijds accountman bij DM&B en Result DDB, was ook zo’n jongen die ongelooflijk goed was in het samenbrengen van de juiste mensen en zo een voedingsbodem wist te creëren voor bijzondere ideeën.’ Zeijlemaker is later het vak uitgegaan en begon het bedrijf Yumeko in duurzaam beddengoed. ‘Tegen de tijd dat het bedrijf wist door te breken was hij alweer vertrokken, ongedurig als hij is. Nu claimen anderen het succes van Yumeko. Stephan zul je er niet over horen.’

Reuzen

Horvath, tot slot: ‘Wat zou het mooi zijn als Adformatie na 50 jaar ook tot het inzicht kwam dat de tijd van lijstjes met namen voorbij is. Het doet geen eer aan allen die er, op welke manier dan ook, bij betrokken waren.’

Hij heeft een punt. Dus hierbij en hiermee: alle eer ook aan die niet genoemde allen. De schouders waarop de spreekwoordelijke reuzen staan. En dit geldt – goes without saying - uiteraard ook voor de Adformatie50 van 2023.

Van die lijst komen overigens ook zes personen in de Adformatie50 Aller Tijden voor. Dat zijn Aad Kuijper, Mary Hoogerbrugge, Victor Knaap, Caroline van Turennout, Erik van Engelen en Inge Ligthart. Drie vrouwen! Comeback-kid Aad Kuijper staat in beide lijsten op 2, en Mary Hoogerbrugge op 7 respectievelijk 5.

Net buiten de Adformatie50 Aller Tijden

De volgende 92 personen uit het Adformatie-vak van de afgelopen 50 jaar, en daarvoor, hebben de Adformatie50 Aller Tijden anno 2023 niet gehaald. Nét niet. Maar toch. Als je op deze lijst voorkomt, ben je een hele grote in het vak. Dat wel. Je staat tussen de andere hele groten.

 

Patritia Pahladsingh

Rens Plandsoen

Hanneke Faber

Arno de Jong

Frank Peters

Liesbeth Bylstra

Hans van Dijk

Frank Pels

Alexander Ribbink

Michiel Müller

Fokke de Jong

Raymond Cloosterman

Johanna Koelman

Jacques Kuyf

Patrick Roubroeks

Margaret Benning

Rob Benjamens

Darre van Dijk

Joost Istha

Marlies Ponsioen

Lode Schaeffer

Jacques Krielen

Bert Trik

Dick van der Lecq

Frank Volmer

Ronald Voorn

André Roof

Fred Bronner

Bart Kuiper

Jelani Isaacs

Jaap van Huis

Derk Sauer

Raymond Spanjar

Jack de Vries

Ronald van Aart

Michael Jansen

Hans Jonker

Dagan Cohen

Patrick Roubroek

Paul Schweitzer

Jan Bouts

Emilio de Haan

Romke Oortwijn

Peter Hebbing

Roel Welsing

Henk Jan Beltman

Kerrie Finch

Karen de Loos

Frank Eijken

Bob van Oosterhout

Christian Borstlap

Frank van den Wall Bake

Leendert van Meerem

Tex Gunning

Jordi van de Bovenkamp

Hans Brouwer

Marc Oosterhout

Hans Middelhoek

Erik Roddenhof

Noelle Aarts

Peter Huijboom

Ismael ten Heuvel

John de Mol

Jort Kelder

Arendo Joustra

Anton Beeke

Bert Habets

Goos Geursen

Diederick Koopal

Cor den Boer

Paul Meijer

Michiel Mol

Onno Kraft van Ermel

Johan Kramer

Diederik Hillenius

Poppe van Pelt

Noelle Aarts

Martin Veltman

Nico Heij

Tejo Hollander

Eugène Roorda

Jim Prins

Morton Kirschner

Willem van der Mee

Paul Mertz

Willem te Gussinkloo

Paul Polman

Herberth Samsom

Raymond Spanjer

Adriaan Mol

Mildred Hofkes

Fred van Raaij

 

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marketing Communications

Bijzonder te lezen dat Igor Milder als legend niet meer terugkomt in welke vorm dan ook
www.igormilder.nl

Eric Shriber

Wel heel commercieel dat rijtje. Ik mis Renate Verloop en Bert Pol.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in