Geotracking: The Next Net


Elk supermarktbezoekje, elk wandelingetje met de hond: wie mobiel belt, kan 24/7 via de satelliet, zend-mast of een wifi-netwerk worden getraceerd. Google en Nokia zijn al druk aan het uitvogelen hoe ze een en ander te gelde kunnen maken. Net als menige nieuwkomer. Het New Yorkse Sense Networks maakt van San Francisco voor elk uur van de week een plattegrond met bewegende stipjes. Elk stipje is een mens met mobieltje, die op basis van gedrag wordt ingedeeld in een tribe. In welke tribe je zit (bijvoorbeeld de 'Young & Edgy' of de 'Barflies'), hangt af van wat je waar doet op welk moment. Sense wil zulke data transformeren tot intelligence over wat individuen hoogstwaarschijnlijk zullen kopen, of waar ze zijn als ze ergens behoefte aan krijgen.
Voorkeuren voorspellen aan de hand van bewegingen is een nieuw soort cartografie: plattegronden worden ingekleurd op grond van wat voor soort mensen er wanneer tijd doorbrengen en wat ze er doen. Mobiele geotracking kan een rijke bron worden van individuele behavioural targeting. Zeker als je de data koppelt aan bijvoorbeeld creditcardgegevens. Of aan de nu al 8000 softwareapplicaties voor Apples iPhone: opeens zie je bij elke klik precies hoe en waar mensen hun mobiele applicaties gebruiken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAmazon.com kwam al met een applicatie waarmee gebruikers een product kunnen fotograferen dat ze willen aanschaffen, waarop de Amazon-computer terugmeldt waar ze dat in de buurt voor de laagste prijs krijgen. Met dank voor de gratis info over hun verblijfplaats en voorkeuren. Google lanceerde begin februari Latitude, een applicatie die je contacten continu laat weten waar je bent - desgewenst met instructies over hoe ze snel bij je komen. Minder leuk is dat je baas je een BlackBerry met Latitude kan meegeven om te monitoren waar je bent. Daarom laat Latitude je ongewenste pottenkijkers uitsluiten. Sowieso: menigeen doet allang niet meer moeilijk over privacy in dit ego-etaleertijdperk van twitterende netwerkers.
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid