Overslaan en naar de inhoud gaan

Geotracking: The Next Net

Locatiesoftware op BlackBerry's, iPhones en dito mobiele apparatuur laat je van minuut tot minuut zien waar je potentiele klanten uithangen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Elk supermarktbezoekje, elk wandelingetje met de hond: wie mobiel belt, kan 24/7 via de satelliet, zend-mast of een wifi-netwerk worden getraceerd. Google en Nokia zijn al druk aan het uitvogelen hoe ze een en ander te gelde kunnen maken. Net als menige nieuwkomer. Het New Yorkse Sense Networks maakt van San Francisco voor elk uur van de week een plattegrond met bewegende stipjes. Elk stipje is een mens met mobieltje, die op basis van gedrag wordt ingedeeld in een tribe. In welke tribe je zit (bijvoorbeeld de 'Young & Edgy' of de 'Barflies'), hangt af van wat je waar doet op welk moment. Sense wil zulke data transformeren tot intelligence over wat individuen hoogstwaarschijnlijk zullen kopen, of waar ze zijn als ze ergens behoefte aan krijgen.

related partner content for mobile comes here

Voorkeuren voorspellen aan de hand van bewegingen is een nieuw soort cartografie: plattegronden worden ingekleurd op grond van wat voor soort mensen er wanneer tijd doorbrengen en wat ze er doen. Mobiele geotracking kan een rijke bron worden van individuele behavioural targeting. Zeker als je de data koppelt aan bijvoorbeeld creditcardgegevens. Of aan de nu al 8000 softwareapplicaties voor Apples iPhone: opeens zie je bij elke klik precies hoe en waar mensen hun mobiele applicaties gebruiken.

Amazon.com kwam al met een applicatie waarmee gebruikers een product kunnen fotograferen dat ze willen aanschaffen, waarop de Amazon-computer terugmeldt waar ze dat in de buurt voor de laagste prijs krijgen. Met dank voor de gratis info over hun verblijfplaats en voorkeuren. Google lanceerde begin februari Latitude, een applicatie die je contacten continu laat weten waar je bent - desgewenst met instructies over hoe ze snel bij je komen. Minder leuk is dat je baas je een BlackBerry met Latitude kan meegeven om te monitoren waar je bent. Daarom laat Latitude je ongewenste pottenkijkers uitsluiten. Sowieso: menigeen doet allang niet meer moeilijk over privacy in dit ego-etaleertijdperk van twitterende netwerkers.

Bron: BusinessWeek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in