Overslaan en naar de inhoud gaan

De 10 beste vakbladen voor PR

Vorige week behandelde ik de 10 beste websites voor PR (met veel aandacht voor Social Media): ideaal voor snelle, beeldende, luchtige en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week behandelde ik de (met veel aandacht voor Social Media): ideaal voor snelle, beeldende, luchtige en actuele nieuwsberichten en beschouwingen. Voor professionals die bereid zijn dieper te graven om scherpere en beter onderbouwde inzichten over PR te vergaren dient onderstaande top 10:

related partner content for mobile comes here

1. (Elsevier, 5x per jaar). Sinds 1975 het wetenschappelijk tijdschrift bij uitstek voor PR, met steeds meer aandacht aan social media. Diverse zijn ook zonder login van een Universiteit of Hogeschool in te zien. De is bescheiden maar voor een journal over een relatief klein vakgebied respectabel.

2. (Taylor & Francis, 5x per jaar). Sinds 1989 het journal van de Amerikaanse , de beroepsvereniging voor educatie in journalistiek en massacommunicatie. Ook hier veel aandacht voor social media.

3. (Emerald, 4x per jaar). Sinds 1996, mede mogelijk gemaakt door de en het Britse , iets breder georiënteerd maar sterk vergelijkbaar met bovenstaande journals.

4. (Emerald, 4x per jaar). Sinds 1996, voor wie PR definieert als “de organisatie van de communicatie van de organisatie”. Of zoals ze het zeggen: “The responsibility for communications is increasingly being seen as part of every employee&;s role and not simply the function of the marketing/PR departments.”

5. (Boom / Lemma, 4x per jaar). Richt zich sinds 2005 “op het signaleren en registreren van ontwikkelingen binnen de communicatiewetenschap en haar verwante wetenschapsgebieden in Nederland en Vlaanderen” Het aandachtsgebied is dus veel breder dan PR maar het biedt een aardige kijk op waar Nederlandse communicatiewetenschappers mee bezig zijn.

6. (Virtumedia, 4 tot 6 x per jaar). Sinds 1998 behandelt dit “Tijdschrift voor tekst & communicatie” wat de rol van taal is in de dialoog, bijvoorbeeld in dit over persberichten.

7. De taalliefhebbers onder de (Nederlandse) PR-professionals kennen allemaal het tijdschrift (10x per jaar), de belangrijkste uiting van het Onze Taal, met 40.000 leden de grootste taalvereniging ter wereld. Het genootschap (sinds 1931!) voor taalliefhebbers levert ook de Taaladviesdienst, de elektronische nieuwsbrief Taalpost, boeken (bijvoorbeeld het Witte Boekje) en identificeert het .

8. (Palgrave McMillan, 4x per jaar) Sinds 1997, mogelijk gemaakt door het , relevant omdat meer PR leidt tot een .

9. PRWeek (Haymarket Group, wekelijks) verschijnt sinds 1998 in , sinds 1998 in de en kent inmiddels ook een en diverse uitgaven. Al deze edities laten wekelijks zien hoeveel groeipotentieel de Nederlandse PR-branche nog heeft.

10. Last but not least, geheel vernieuwd: de natuurlijk! Al 18 jaar het vakblad in Nederland voor de communicatieprofessional, waarbij het nog steeds wachten is op het moment dat het blad wordt omgedoopt tot “Communicatie & PR”.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in