Overslaan en naar de inhoud gaan

Politieke partijen schroeven uitgaven online campagnes flink op, vorige week 60 mille

Lokale partijen gaven rond de 13.500 euro uit. Van de Tweede Kamer-partijen adverteerde PvdA vorige week meest online, rond de 8000 euro.
De lokale partij Hart voor Den Haag van Richard de Mos gaf het meeste uit online
De lokale partij Hart voor Den Haag van Richard de Mos gaf het meeste uit online
De lokale partij Hart voor Den Haag van Richard de Mos gaf het meeste uit online
De lokale partij Hart voor Den Haag van Richard de Mos gaf het meeste uit online

Politieke partijen zijn hun uitgaven aan internetadvertenties flink aan het opschroeven in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ze hebben tot nu toe wel minder hieraan uitgegeven dan tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Dat blijkt uit een analyse van het ANP van rapporten van Google en het moederbedrijf van Facebook.

related partner content for mobile comes here

Bij elkaar opgeteld gaven politieke partijen, lokale afdelingen en partijen en kandidaat-raadsleden vorige week 60.000 euro uit aan internetadvertenties. Hierbij is gekeken naar reclames op de sociale netwerken Facebook en Instagram, de zoekmachine Google en het videoplatform YouTube. Rond deze tijd in 2021, tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen, werd zo'n 90.000 euro uitgegeven aan politieke advertenties.

Lokale partijen gaven samen rond de 13.500 euro uit. Meestal gaven ze niet meer dan 100 euro uit. Het gezamenlijke bedrag pakt toch hoog uit omdat een groot aantal regionale partijen internetadvertenties heeft ingekocht, ruim 180.

'Zeven messen in je rug'

Hart voor Den Haag was vorige week de lokale partij die het meest uitgaf aan internetadvertenties, tegen de 1000 euro. De partij van Richard de Mos doet bijvoorbeeld een oproep om uit twee campagneliedjes te stemmen welke de beste is. Ook de tegenslagen van de partij worden daarin bezongen. 'Zij probeerden ons te wippen, zeven messen in je rug. Even slikken en weer doorgaan en zo zijn we weer terug', klinkt het. Naar De Mos loopt een onderzoek omdat hij wordt verdacht van ambtelijke corruptie.

Van de partijen die zijn vertegenwoordigd in de Tweede Kamer adverteerde de PvdA vorige week het meest op internet, voor een bedrag van rond de 8000 euro. Het gros van deze uitgaven is gedaan door regionale afdelingen van de partij. VVD volgt met een vergelijkbaar bedrag en GroenLinks en SP met elk ongeveer 6000 euro.

De genoemde bedragen zijn een schatting omdat Meta, het bedrijf achter Facebook, bij uitgaven onder de 100 euro geen precieze bedragen noemt. In zo'n geval is ervan uitgegaan dat de betreffende politieke partij of lokale afdeling 50 euro heeft uitgegeven.

(ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in