Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese uitgevers vrezen einde externe cookies in Google Chrome

De uitgevers verwachten tot 70 procent minder omzet als Google cookies van derden uit Chrome verwijdert. Dat staat voor eind 2023 gepland.
Vooraf aangevinkte cookiemeldingen gelden niet als toestemming
Vooraf aangevinkte cookiemeldingen gelden niet als toestemming

De European Publishers Council (EPC) bereidt zijn uitgevers voor op een reclame-omzetdaling tot zeventig procent als Google third party cookies verwijdert uit zijn Chrome-browser. Google wil dit - na meermaals uitstel - eind 2023 doen. Uitgevers gebruiken externe cookies om websitegebruikers te kunnen volgen en zo relevantere reclames voor te schotelen.

related partner content for mobile comes here

Als er geen goed alternatief voor de externe cookie komt, moeten Europese uitgevers rekening houden met aanzienlijk lagere inkomsten uit online advertenties. Die mededeling is te lezen in een brief (pdf) van de EPC aan Google. De EPC veegt in de brief de vloer aan met Google, dat beschuldigd wordt van monopoliegedrag op de advertentiemarkt en het op diverse manieren benadelen van uitgevers. 

Antitrust-zaak in de Europese Unie

EPC maakt zich niet alleen zorgen om dalende omzet en de toenemende macht van Google, maar onderneemt (daarom) ook stappen. De organisatie heeft medio februari een officiële antitrust-klacht tegen Google ingediend bij de Europese Commissie. Doel van de klacht is de EU ertoe aanzetten om maatregelen te nemen die Google's macht op de advertentiemarkt verkleinen. Deze antitrust-zaak kan jaren duren. 

Adformatie publiceerde in december een interview met Google Nederland-countrymanager Martijn Bertisen. Het interview gaat onder meer in op de recordboetes die de EU Google al heeft opgelegd vanwege machtsmisbruik. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in