Overslaan en naar de inhoud gaan

Renault verplicht bureaus Omnicom en Publicis samen te werken in één unit

Automaker gooit het bureaumodel om. Nieuwe unit in dagelijkse handen van coo Renault.
Miniatuurvoorbeeld
Renault-advertentie
© Renault
Miniatuurvoorbeeld
Renault-advertentie
© Renault

Renault gaat internationaal de bureauteams van Omnicoms OMD en Publicis samenvoegen tot een nieuwe unit, of ze nu willen of niet. Het nieuw te vormen bureau wordt geleid door een chief operating officer van Renault, die een 10-koppig team van eigen personeel meebrengt. Dit moet zorgen dat het werk in lijn wordt gebracht, meldt The Drum.

related partner content for mobile comes here

Renault werkt traditioneel samen met Omnicoms OMD voor media en Publicis voor het creatieve deel.  Bastien Schupp, Renaults VP voor wereldwijde merkenstrategie en marketing, vertelt The Drum dat het automerk hier niet meer mee tevreden was: ‘Ik wil niet afzonderlijk met én de maker én de media moeten discussiëren. Ik wil een bureau dat content, media, data en de klant rond één tafel brengt.’

Gezamenlijk KPI's

Het bureau, dat nog geen naam heeft, moet deze maand al operationeel zijn. Het wordt opgebouwd uit personeel van de twee concurrerende holdingmaatschappijen. Ze werken onder dezelfde briefing en metrics, hoewel de bureaus welk hun eigen winst- en verliesrekeningen behouden.

Schupp: ‘In het verleden, toen het creatieve en mediabureau niet dezelfde KPI’s hadden, was er altijd een excuus om iets anders te doen. Nu voegen we ze samen en zal een groot deel van de KPI's gezamenlijke doelstellingen zijn.’

Geen kerncompetentie

Aanvankelijk overwoog Renault een geheel eigen in house-bureau te beginnen, maar zag daarvan af. ‘We zijn een traditioneel autobedrijf en het is niet onze kerncompetentie', zegt Schupp. Bovendien denkt hij dat het werven van creatief en marketingtalent, en dat binnenboord houden , beter kan gebeuren vanuit de bureaus.

De nieuwe werkwijze heeft vooralsnog geen invloed op de verhouding van Renault Nederland met de bureaus, laat een woordvoerder weten. ‘De manier waarop wij met onze bureaus OMD en Publicis werken staat niet ter discussie. Verder hebben we geen commentaar op het onderwerp.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Wim van der Peet

Ik heb in de periode '87 tot '97 als media-director bij Publicis in een volledig geintegreerde creatie/media situatie voor o.a. Renault gewerkt. Grappig om te zien dat Renault nu naar dat model terugkeert. Ik denk dat er meer bedrijven dat voorbeeld zullen volgen.

Peter Woodward

Mooi gedaan. Voelt goed. 'Tis misschien mijn leeftijd.
En nu afwachten!

Rinie Vugts

Le histoire se repete...

raymond van buuren

Ha Wim, maar nu worden bureau en opdrachtgever één, aangestuurd door klant, heb ik bij Zurich gedaan, is politiek héél moeilijk want de bureau mensen worden klant en krijgen andere relatie met hun collega's

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in