Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook Dentsu verlaagt de verwachte groei van de advertentiemarkt

In navolging van drie andere grote reclamebedrijven stelt ook Dentsu de financiële verwachtingen naar beneden bij.
Shutterstock
© Shutterstock
Shutterstock
© Shutterstock

Ook media- en reclamebedrijf Dentsu verlaagt de verwachte groei van de advertentiemarkt dit jaar. De organisatie noemt de hoge inflatie en aanhoudende politieke onrust - inclusief de oorlog in Oekraïne - als belangrijkste redenen om zijn verwachtingen naar beneden bij te stellen.

related partner content for mobile comes here

GroupM (WPP), Magna (IPG Mediabrands) en Zenith (Publicis) brachten afgelopen maand al vergelijkbare berichten naar buiten. Met Dentsu erbij is nu de hele big four ervan overtuigd dat de markt minder hard groeit dan eerder berekend, concludeert onder meer Mediapost.

Lagere groei in 2023

Dentsu verwachtte oorspronkelijk dat de advertentiemarkt dit jaar 9,2 procent zou groeien, wat is bijgesteld naar 8,7 procent. De Amerikaanse groei zou uitkomen op 13,7 procent, wat is aangepast naar 12,8 procent.

Kijkend naar de voorspellingen van de vier grote reclamebedrijven komt de groei in 2022 uit op een consensus van +8,9 procent. Volgend jaar neemt de groei af (+5,6 procent), om in 2024 weer te stijgen (+6,5 procent). Waarbij de big four wel waarschuwt dat de realiteit de verwachtingen kan inhalen. Een jaar geleden was een oorlog tussen Rusland en Oekraïne immers ook nog ver weg, waren de rentes en inflatie veel lager en betaalden we fors minder voor stroom en gas. 

Techbedrijven bereiden zich voor op recessie

Steeds meer techbedrijven houden door de onzekere wereldwijde gebeurtenissen rekening met een aanstaande wereldwijde recessie. Zo trapten gisteren ook Tesla, Google en Microsoft (verder) op de rem. Eerder kondigden organisaties als Twitter, Uber, Snap, Klarna en Meta al reorganisaties aan

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in