Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederland is niet zo tolerant als we denken’

Brian Hirman (GUC) over diversiteit in het reclamevak: ‘We moeten in de spiegel durven kijken naar onze minder mooie kant.'
Brian Hirman
© Fotografie: Marlene Amsdorf
Brian Hirman
© Fotografie: Marlene Amsdorf

Op 7 juni plaatste Brian Hirman een post op Facebook en LinkedIn die bij zijn volgers en daarbuiten insloeg als een bom. ‘You think something is not a problem because it’s not a problem to you,’ stond boven de kop ‘Time for change’. In 548 woorden vertelde hij voor het eerst hoezeer hij al zijn hele leven racistisch bejegend wordt.

Een verrassende actie van de founder & director van GUC Agency en partner & director corporate development van Intracto Group. De laatste tijd kreeg hij iets te vaak deze retorisch bedoelde vraag voorgelegd: ‘Jij zult vast niet echt te maken hebben gehad met racisme, toch?’ Evenals uitspraken als ‘Ik zie je niet als een donker persoon.’ En hij besloot te gaan zitten voor een onomwonden antwoord. ‘Surprise’, zo schreef hij: ‘Ik ben wél donker. En natuurlijk zie je dat. Maar omdat ik ogenschijnlijk moeiteloos opga in de zogenaamde “blanke norm”, word ik kennelijk niet als zodanig ervaren.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in