Overslaan en naar de inhoud gaan

Initiative groeit volgens Recma voor derde jaar op rij harder dan de markt

Wavemaker staat bovenaan in volume in de ranglijst van Nederlandse mediabureaus.
Report
© 123RF
Report
© 123RF

Initiative liet in 2019 voor het derde jaar op rij een grotere groei zien dan andere mediabureaus in de Nederlandse markt. Dat blijkt uit de recente studie van onafhankelijk onderzoeksbureau Recma. Het Parijse onderzoeksbureau beoordeelt wereldwijd en landelijk mediabureaus die onderdeel uitmaken van een netwerk.

Het gaat daarbij om een benchmark op klantprofielen, awards, stabiliteit van klantrelaties, business retentie, continuïteit management, awards, (digitaal) talent en middelen. 

related partner content for mobile comes here

De groei van Initiative (IPG Mediabrands) wordt over de laatste drie jaar geraamd op een verdubbeling. Ze is daarmee veruit de snelste groeier in de categorie. De groei van 2018 op 2019 is volgens Recma 12 procent. Dit jaar won het mediabureau de aanbesteding van de Rijksoverheid voor de komende zes jaar. 

Op de tweede plaats staat Abovo Media en derde is PHD (onderdeel van Omnicom Media Group Netherlands).

Léonie Koning, ceo van Initiative, reageert: 'We hebben momentum: ons team laat zien dat de juiste mix van klantfocus, mensen, product en de wil om te winnen ook echt resultaat boekt. Het is een ook een compliment aan Cultural Velocity – de wereldwijde aanpak die ons in Nederland dit momentum geeft. We horen dat in andere markten deze manier van werken ook aanslaat, Recma gaf in een eerdere publicatie aan dat Initiative wereldwijd het snelst groeiende bureau in de markt is.'

Wavemaker grootste

Als het gaat om volume (of 'overall activity') is Wavemaker (GroupM) de grootste, met 869 miljoen euro. Mindshare (GroupM) volgt met 857 miljoen en derde is Initiative met 650 miljoen. Wavemaker heeft wel te maken met een dalende groei. Abovo Media staat in volume inmiddels op een achtste plaats en heeft Zenith en Havas Media ingehaald. Starcom is uit de top-10 gevallen.

COMvergence

In een recent rapport van COMvergence, een onafhankelijk internationaal onderzoeksadviesbureau dat analyse- en benchmarkstudies levert van reclame- en mediabureaus van de grote netwerk, domineren de bureaus van GroupM. Hier gaat het om billings en digitale bestedingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Bart Manders

Is er iemand die dit bericht begrijpt?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in