Overslaan en naar de inhoud gaan

Think with Google: insights in een sterk partnership tussen Omoda en Dept Agency

Dankzij de samenwerking met Dept Agency verhoogde Omoda de wereldwijde conversiewaarde van zijn zoekadvertenties met 30% sinds 2019
Partner
DEPT®

Wij zijn een global digital agency die baanbrekende technologie en marketing gebruikt om merken te helpen voorop te blijven lopen. DEPT® creëert end-to-end digitale ervaringen op een wereldwijde schaal met een boutique cultuur. DEPT®’s team van meer dan 4.000+ digitale specialisten werkt verspreid over meer dan 30 kantoren op 5 continenten en voor topmerken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer. Het bureau is klimaatneutraal en B Corporation gecertificeerd sinds 2021 en zet zich in voor een positieve impact op de wereld. www.deptagency.com 

Dept X Omoda partnership
Dept X Omoda partnership

Om echte verandering teweeg te brengen, is het vaak eerst nodig om de mentaliteit te veranderen. In sommige gevallen kun je dat met een paar kleine aanpassingen bereiken, en soms zijn er momenten waarop je helemaal opnieuw moet beginnen. Dat is tenminste wat online schoenenretailer Omoda vorig jaar bij de start van zijn samenwerking te horen kreeg van zijn digitale bureau Dept. “Maar daarom waren ze ook hier”, zegt Django Westland, zoekmachinemarketeer bij Omoda. “Om eerlijk te zijn en om het ons direct te laten weten wanneer er iets niet klopte.”

Nadat een in-house experiment met automatic bidding veelbelovende resultaten opleverde, besloot het Nederlandse bedrijf om nog een stap verder te gaan en zijn automation-activiteiten verder op te schalen, samen met Dept. Bij het vereenvoudigen van het proces en het voorbereiden van de juiste dataopzet hielp het bureau Omoda om meer eigenaarschap over zijn data te krijgen, waardoor interne teams sneller en met meer impact kunnen handelen.

Technische complexiteit verminderen

Partnerschappen ontstaan vaak wanneer bedrijven zich realiseren dat ze voor een uitdaging staan die ze niet alleen kunnen overwinnen. Hetzelfde gold voor Omoda in 2018. Westland gebruikte samen met zijn collega-zoekmachine-specialist Matinique Roelse een platform waarmee Omoda nog niet in staat was om campagnes snel genoeg aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.

En hoewel dat platform hen liet weten hoeveel ze op bepaalde zoekwoorden hadden geboden en welke producten ze in Shopping Ads vertoonden, was het bieden niet proactief en weerspiegelde het geen realtime veranderingen, zoals een prijsdaling tijdens een uitverkoop bijvoorbeeld. Omdat Omoda bijna 300 campagnes uitvoerde, vormde dit een serieus probleem.

“Toen realiseerden we ons dat automatisering de sleutel zou zijn tot elk toekomstig succes”, legt Roelse uit. “We wisten dat we daarvoor niet de middelen of vaardigheden hadden. Dept bood een team van datawetenschappers en automatiseringsexperts aan die ons op weg konden helpen en ons tegelijkertijd intern konden bijscholen, zodat we niet altijd afhankelijk zijn van externe experts.”

Het algoritme voeden

Maar succes – vooral wanneer je je marketing van de grond af aan opbouwt – is niet mogelijk zonder een goede fundering. En een van de sleutels tot het succes van automation en digitale marketing is het gebruik van data die bedrijven van hun eigen gebruikers verzamelen, ook wel bekend als first-party data.

“We zijn ons zeer bewust van de zorgen rondom het gebruik van data”, zegt Westland, “en we zijn ons er ook van bewust dat we alleen first-party data mogen gebruiken als we toestemming van een persoon hebben. Daarom bieden we altijd de mogelijkheid tot afmelden. Als klanten het gevoel hebben dat de ervaring te persoonlijk is, of dat we te veel van ze weten, is dat ook niet goed, want dat verbetert de customer experience niet. Dus hoe dan ook, first-party data zijn cruciaal om een ervaring te bieden die zowel onze klanten als het bedrijf ten goede komt.”

Het hebben van dit soort data verbetert de kwaliteit van de informatie die Omoda kan invoeren in de marketingfunnel die Dept voor hen heeft gebouwd, wat weer helpt om geweldige campagnes te optimaliseren en een betere customer experience te bieden.

Dankzij de samenwerking met Dept verhoogde Omoda de wereldwijde conversiewaarde van zijn zoekadvertenties met 30% sinds 2019. En aangezien het fulltime personeel van de retailer nu 20% minder tijd besteedt aan handmatige taken, kon het de automation-activiteiten opschalen naar Oostenrijk en Denemarken zonder het team te hoeven uitbreiden.

Als je geïnspireerd bent door de samenwerking van Dept en Omoda en een succesvol partnerschap voor je bedrijf wilt aangaan, volgen hier enkele tips om je op weg te helpen.

3 tips voor een effectieve partnerschap met je bureaus

  • Zoek een bureau dat vanaf het begin eerlijk en inzichtelijk is.
  • Onthoud dat je niet overal in hoeft samen te werken, alleen op de gebieden die moeten worden verbeterd. 
  • Houd de communicatielijnen altijd open, ook als er slecht nieuws is.

Source: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/insights-inspiration/case-studies/how-strong-agency-partnership-helped-one-retailer-crack-automation/

Author: 

Karlijn Pels

Industry Manager, Retail

Google Netherlands

&

Lisa de Wachter

Partner Media Manager

Google Netherlands

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DEPT®

Wij zijn een global digital agency die baanbrekende technologie en marketing gebruikt om merken te helpen voorop te blijven lopen. DEPT® creëert end-to-end digitale ervaringen op een wereldwijde schaal met een boutique cultuur. DEPT®’s team van meer dan 4.000+ digitale specialisten werkt verspreid over meer dan 30 kantoren op 5 continenten en voor topmerken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer. Het bureau is klimaatneutraal en B Corporation gecertificeerd sinds 2021 en zet zich in voor een positieve impact op de wereld. www.deptagency.com 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in