Overslaan en naar de inhoud gaan

Dramatische koersdaling internationale bureaugroepen

De beurskoersen van de grote internationale bureaugroepen laten een dramatische daling zien, die de daling van de beurzen overtreft.
beurscrash
© 123RF
beurscrash
© 123RF

De Dow Jones leverde tot maandagavond 16 maart, zo’n 25% in, terwijl Omnicom 30% daalde en de Interpublic Group zelfs 35%. De bureauketens met hun basis in Europa leverden nog meer in. Het Publicis-aandeel daalde met 40% en WPP leverde 50% in. Maar ook relatief nieuwe spelers hebben het zwaar. Accenture leverde 25% in en S4 Capital van Martin Sorell daalde 40% in waarde en is weer terug op de aandelenprijs van 1 jaar geleden.

related partner content for mobile comes here

Op basis van Marktkapitalisatie (aantal aandelen maal de prijs) leidt dit tot grote verschuivingen. Omnicom is met een waarde van 12,3 miljard dollar veruit de grootste, gevolgd door WPP met een waarde van 6,2 miljard  en Interpublic met een waarde van 6,0 miljard. Publicis scoort een 4de positie met 5,6 miljard.

Het toekomstbeeld is niet rooskleurig. Goldman Sachs kwam op maandagochtend met een bericht dat S&P 500 rekening houdt met een overall  omzetdaling van het bedrijfsleven van meer dan 20% in 2020. Dat zal leiden tot ingrijpende bezuinigen, ook op marketing-communicatiegebied. Dit wordt nog eens extra versterkt door het wegvallen van grote internationale sportevenementen, die veel extra communicatie inspanningen met zich mee brengen. Dit alles leidt er toe dat de communicatiegroepen rekening moeten gaan houden met een daling van het het bureau-inkoimen (revenu) van meer dan 30% in 2020.   

De eerste indicatie kunnen we begin april verwachten als de Internationale bureaus de resultaten over het eerste kwartaal 2020 bekendmaken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in