Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon verdeelt media-account tussen WPP en Omnicom, in Nederland naar GroupM

Mediabestedingen van Amazon waren naar verluidt ongeveer 4,8 miljard dollar in 2023.
Amazon
Amazon
© 123rf
Amazon
Amazon
© 123rf

WPP (GroupM) en Omnicom (Omnicom Media Group) hebben de miljarden-mediapitch van Amazon gewonnen. In Nederland krijgt GroupM het account in handen.

related partner content for mobile comes here

De accounts worden opgesplitst naar geografie, waarbij OMG (OMD/PHD) het werk in Noord- en Zuid-Amerika voor zijn rekening neemt en WPP de EMEA en APAC regio's. Amazon noemt de beslissing een 'strategische zet om te profiteren van het beste dat beide bureaus te bieden hebben'.

IPG Mediabrands verliest daarmee het account na elf jaar. Afgelopen december werd IPG Mediabrands de eerste holding die ging samenwerken met Amazon Ads ter ondersteuning van het onlangs gelanceerde Prime Video-advertentieplatform.

Een woordvoerster van Amazon zegt tegen Adweek dat de beslissing is genomen na een zorgvuldig en uitgebreid beoordelingsproces. 'We hebben onderzoek gedaan naar de marktexpertise, mediaervaring op alle niveaus, mediaprijzen, datatools en accountmanagement van elk bureau in alle regio's.'

Volgens Amazon nam dat proces meer dan zes maanden in beslag, waarbij derde partij MediaSense de bevindingen valideerde.

Miljardenaccount

Volgens cijfers van COMvergence bedroegen de wereldwijde mediabestedingen van Amazon ongeveer 4,8 miljard dollar in 2023.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in