Unilever Nederland presteert niet slecht
Unilever Nederland presteert niet slecht
Unilever Nederland heeft in 2002 goed gepresteerd, zo maakte het concern vorige week bekend. De omzet bedroeg € 1.735 miljoen. Dit was weliswaar 9,3 procent lager dan in 2001, maar gecorrigeerd voor het effect van de verkoop van bedrijfsonderdelen was de omzet 5,7 procent hoger. De omzet van leidende merken noteerde in 2002 een toename van 7,2 procent . Ook de brutowinstmarge vóór bijzondere baten en lasten liet een forse stijging zien. Deze bedroeg het afgelopen jaar 15,3 procent , een stijging van 150 basispunten. Mede door deze verhoging kwam de nettowinst vóór bijzondere posten, ondanks de verkoop van bedrijfsonderdelen, uit op € 136 miljoen. Met deze kengetallen komt Unilever Nederland dicht bij de doelstellingen die in het kader van de wereldwijde strategie De Weg naar Groei zijn vastgelegd. Uitvoering van deze strategie heeft ertoe geleid dat Unilever ook in 2002 de grootste adverteerder in Nederland was.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe omzet van de leidende merken van Unilever Nederland was het afgelopen jaar met 7,2 procent iets lager dan in 2001, toen ze een groei van 7,9 procent lieten zien. Daarmee groeien deze merken aanzienlijk harder dan als doelstelling binnen De Weg naar Groei is vastgelegd. Daarin staat dat Unilevers leidende merken eind 2004 een groei moeten laten zien van zo’n 5 à 6 procent . Met een gerealiseerde brutowinstmarge vóór bijzondere posten van 15,3 procent komt Unilever Nederland in de buurt van de doelstelling van minimaal 16 procent , zoals die voor eind volgend jaar is vastgesteld. In 2001 bedroeg hetzelfde kengetal nog 13,8 procent .
Unilever Bestfoods Nederland heeft een uitstekend jaar achter de rug en behoort qua groeicijfers tot de koplopers binnen de Voedingsmiddelendivisie. De grootste werkmaatschappij van voedingsmiddelenproducten in Nederland realiseerde in 2002 een omzetgroei van haar leidende merken van meer dan 9 procent . In totaal groeide de omzet van Unilever Bestfoods Nederland met ruim 7 procent . Vooral de merken Bertolli en Slim•Fast lieten goede resultaten zien. Bertolli groeide met 45 procent , Slim•Fast verviervoudigde haar omzet. Ook Cup-a-Soup (18 procent ), Knorr (10 procent ) en Becel (11 procent ) lieten sterke groeicijfers zien. Unilever Bestfoods Foodsolutions zag haar omzet met 9 procent stijgen.
Lever Fabergé heeft in 2002, volgens Unilever, een bevredigend resultaat gehaald. De omzet van de onderneming nam toe met ruim 3 procent , waarmee het bedrijf harder groeide dan de markt. Daarnaast slaagde Lever Fabergé erin om de winstgevendheid verder te verbeteren. De totale omzet van de persoonlijke verzorgingsproducten steeg met meer dan 10 procent . Zo groeide het merk Dove - mede door de succesvolle introductie van haarverzorgingsproducten - met maar liefst 23 procent . Ook enkele andere merken lieten een gezonde groei zien over het afgelopen jaar: ‘local jewel’ Andrélon groeide met 7 procent en Rexona met 11 procent . Axe noteerde een verdubbeling van de omzet in doucheproducten en groeide met 15 procent . De markt van huishoudelijke verzorging kende een moeilijker jaar. Wel gaf de overgang van Andy naar Cif aan dat een succesvolle migratie van twee merken naar één merk (Cif) kan leiden tot een hoger marktaandeel van dat ene merk. Ook Robijn deed het goed en groeide uit tot het grootste merk in wasverzorging. De introductie van Robijn Vaporesse zorgde ervoor dat voor elk onderdeel van het wasverzorgingsproces nu een Robijn-product voorhanden is. Lever Fabergé is verder sponsor geworden van het nieuwe televisieprogramma ‘Beauty en Zo’, dat bij Net 5 te zien is. Het komende jaar zal dit multimediaplatform verder worden uitgebouwd, meldt Unilever.
Na het succesvolle jaar 2001 heeft de IgloMora Groep uit Den Bosch voor het tweede achtereenvolgende jaar een gezonde groei laten zien. De omzetstijging bedroeg meer dan 6 procent . Ook de winstgevendheid verbeterde wederom fors. De verdere versimpeling van de bedrijfsprocessen en de fundamentele rendementsverbetering van de fabrieken zorgden ervoor dat er meer geld aan reclame kon worden besteed. Deze reclamegelden werden voornamelijk geïnvesteerd in enkele belangrijke innovaties die door de IgloMora Groep op de markt werden gezet of verder werden uitgebouwd: Hertog Zuivelzacht, Cornetto Soft, de Iglo PZA, de Ribster van Mora en de Iglo Zelfmaakgerechten. Ook Cornetto Soft liet een gezonde groei zien. In het tweede jaar na de introductie is het aantal machines in Nederland verdubbeld, waardoor Cornetto Soft nu zorgt voor een substantieel deel van de ijsomzet buitenshuis. De leidende merken van de IgloMora Groep lieten een gezonde groei zien. Zo groeide Hertog met meer dan 15 procent en Iglo met meer dan 7 procent . Met de verkoop van Van Lieshout werd bovendien het laatste bedrijfsonderdeel afgestoten dat niet tot de kernactiviteiten van de IgloMora Groep werd beschouwd. De IgloMora Groep kan zich nu helemaal concentreren op de vier merken Hertog, Iglo, Ola en Mora.
Ook in 2002 was Unilever Nederland de grootste adverteerder van ons land met brutobestedingen van rond de € 188 miljoen. Opvallend was dat de drie consumentenwerkmaatschappijen nu alledrie binnen de top vier van individuele adverteerders staan. Unilever Bestfoods neemt de eerste plek in met brutobestedingen ter waarde van € 71 miljoen en Lever Fabergé bezet de tweede plaats met € 69 miljoen. Opvallend is de positie van de IgloMora Groep, dat met een bedrag van € 46 miljoen steeg van de 16e naar de 4e plek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid