Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweederde van online consumenten tegen tracking

Groeiende weerstand tegen het verzamelen van data op internet vormt een bedreiging voor de internet economie, waarschuwt onderzoeksbureau…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De internet analisten schilderen een bedreigend scenario voor de internet economie, nu consumenten nieuwe instrumenten beschikbaar hebben die hun in staat stellen 'onzichtbaar' te maken en daarmee onmogelijk te targeten.

related partner content for mobile comes here

Novum's laatste Consumer Insights onderzoek, dat is uitgevoerd in elf landen, laat zien dat 68% van de internet populatie'zou kiezen voor een 'do not track' (DNT) optie als die eenvoudig beschikbaar zou zijn.

Novum stelt dat consumenten 'met nieuwe tools en diensten steeds beter in staat zijn hun persoonlijke data te monitoren, controleren en te beveiligen. Het lijkt erop dat ze gemotiveerd zijn om deze te gebruiken. De groeiende afkeer bij consumenten van online tracking, in combinatie met strengere wet- en regelgeving hebben volgens het onderzoeksbureau 'aanzienlijke impact' op getargete advertising, crm en big data analyse'.

Novum analist Mark Little waarschuwt voor een zwart 'datagat'. Deze vormt ook een bedreiging voor investeringen in big data analyse. 'De big data hype is gebaseerd op de beschikbaarheid van 'little data', ofwel persoonlijke informatie. Bedrijven beschouwen deze data als vanzelfsprekend en ongelukken lijken dan ook onvermijdelijk.'

Problemen rond privacy die voortdurend de kop opsteken, zoals recent rond WhatsApp, en aanhoudende discussies over gebruikers- en privacyvoorwaarden van Google en Facebook versterken de zorgen van consumenten. Ovum's onderzoek laat zien dat slechts 14% van de respondenten gelooft dat internetbedrijven eerlijk zijn over hun gebruik van persoonlijke gegevens.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in