Overslaan en naar de inhoud gaan

Spot Proefdiervrij misleidend

De Reclame Codecommissie heeft een klacht gegrond verklaard tegen een spot van de vereniging Proefdiervrij. Op radio en tv wordt op een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt de Volkskrant. Proefdiervrij heeft drie radio- en drie tv-spots waarin passanten met respectievelijk een paard, een hond en een konijn worden aangesproken met de vraag of hun dier ‘even’ gebruikt mag worden voor het testen van een fictief middel ‘om te kijken of het brandt’. Nadat de eigenaar van het dier weigert en hevig protesteert, volgt de tekst: ‘620.000 dieren hopen op dezelfde reactie’.

related partner content for mobile comes here

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht diende een klacht in. Volgens Berry Spruijt, hoogleraar ethologie aan de faculteit, zijn ze kwetsend en vormen ze een bedreiging voor wetenschappers die proefdieren gebruiken. ‘Ten onrechte wordt gesuggereerd dat experimenten met dieren plaatshebben uit nieuwsgierigheid, zonder etische toetsing.’

Proefdiervrij verweerde zich door te melden dat noch in beeld, noch in tekst proefdieronderzoekers worden gestigmatiseerd. De RCC heeft dat verworpen. Door de terloopse manier waarop aan de eigenaar van het dier wordt gevraagd aan het onderzoek mee te werken, krijgt de consument de indruk dat dieren lichtvaardig aan proeven worden onderworpen en dat sprake is van willekeur bij het uitvoeren ervan, aldus de commissie. ‘Die voorstelling is ernstig in strijd met de werkelijkheid.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in