Overslaan en naar de inhoud gaan

Social influencers (8) Remco Janssen: ‘De meeste tweeps lullen maar wat’

Wie zijn de 'social influencers' en wat kun je van ze leren? Achtste in een serie, Remco Janssen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Oprichter van PR-bureau Proudly Represents (corporate PR for startups, social PR for corporates). Winnaar van twee European Excellence Awards 2012 en drie honorable mentions bij de PR Daily Digital PR Awards 2013. Daarnaast docent Social PR bij Beeckestijn Business School en mentor bij startup accelerators Startupbootcamp en Rockstart. Heeft op Twitter als bijna 7.200 volgers.

related partner content for mobile comes here

Wat is het belangrijkste dat je je volgers wilt meegeven?
‘Door consequent te twitteren en LinkedInnen over startups, PR en social media blijf ik enorm top of mind. Aanwezigheid gecombineerd met relevantie, dat is de kern van het PR-vak. Als je mij volgt, krijg je vanzelf die boodschap mee. De meeste tweeps lullen maar wat, doen maar wat. Ik denk overal over na: ben ik dit? Dat schijnt branding te heten. Het grappige is dat journalisten mij nu geregeld bellen over social media, PR en startups. Soms gewoon alleen voor achtergrondinformatie, maar vaker nog omdat mijn tweets of posts aanleiding zijn voor een vervolgverhaal. Dat heet dan weer newsjacking. Grappig hoe dat niet alleen voor je klanten werkt, maar ook voor jezelf als “PR-expert”.’

Van welke van jouw lessen kunnen communicatiemensen echt iets leren? 
‘PR: Elk verhaal is als een Griekse tragedie. Het begint met een situatie met een emotionele connectie. Als je voor een bedrijf werkt, kan het niemand vooraf ene reet schelen wat dat bedrijf doet. Wat de impact is op en wat de verhouding is tot “de mensen”, daar draait het allemaal om. Vergeet je product. Begin met de situatie: waarom zou het mij moeten boeien?

‘Sociale media: Met name in webcare geldt: reageer persoonlijk, maar maak het nooit persoonlijk. Denk als een uitgever, huur een journalist en een designer in en maak mooie dingen. Dat blijkt voor de meeste bedrijven nog best moeilijk te zijn. 

‘Startups: Linksom, rechtsom, rechtvooruit. Het gaat erom dat je op een heldere manier je verhaal bij je eindgebruiker krijgt, via het juiste medium.’ 

Welke social pr-goeroe volg je zelf en waarom?
‘Mijn persoonlijke goeroe is David Meerman Scott. Zonder zijn boek The New Rules of Marketing & PR was ik nu nog een armlastige sportjournalist. Het is mijn bijbel. Intussen heb ik hem een aantal keer ontmoet. Als hij in Nederland is gaan we lunchen. Ik hoop dat hij snel weer hier is. Hij is onwijs afgevallen en hij heeft een gaaf boek geschreven, Marketing the Moon. Zijn lessen? Think like a publisher. Content, content, content. In real time. Simpel verhaal.’

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in