Overslaan en naar de inhoud gaan

‘De Persgroep kan verliesgevende dagbladen weer gezond maken’

Het bod van De Persgroep op alle bezittingen van investeerder Mecom zou een zegen kunnen zijn voor de Wegener-kranten, zeggen marktkenners.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Persgroep wil alle bezittingen van het Britse mediaconcern Mecom . Vorige week  dat De Persgroep opnieuw een overname van de Wegener-kranten zou bekijken. Dat was aanvankelijk het plan, nu gaat het dus om het hele pakket. De Persgroep heeft er in totaal 196 miljoen pond (245 miljoen euro) voor over.

Met het gehele Mecom-pakket is De Persgroep straks ineens ook in Denemarken actief, hoewel het niet ondenkbaar zou zijn dat dit deel weer wordt doorverkocht. De Limburgse kranten (Media Groep Limburg) gaan als het goed is gewoon naar het Belgische Concentra. De Persgroep gaf maandag aan bereid te zijn die overname onder de huidige voorwaarden te steunen.

Krimpende advertentiemarkt
Kijken we naar de Nederlandse markt, dan is het overnamebod een logische stap van De Persgroep in een markt die zich meer en meer zal consolideren. Het is bekend dat Persgroep-topman Christian van Thillo van regionale kranten houdt. Daarom was hij in eerste instantie vooral geïnteresseerd in de regiotitels De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, BN/De Stem / PZC, De Twentsche Courant Tubantia en Eindhovens Dagblad. Die titels hebben het al jaren zwaar op de krimpende advertentiemarkt voor dagbladen. Persgroep-baas Frits Campagne gaf eerder aan dat ook voor de krantenmerken van zijn bedrijf de advertentiemarkt onzeker blijft. Zelfs onvoorspelbaar. Het samenbrengen van de twee uitgevers kan voor beide partijen de nodige voordelen brengen.

Sterke lokale partijen
Remon Buter, head of trading bij GroupM, zegt dat de overname - hoewel de mededingingsauthoriteit haar fiat nog moet geven - een logisch gevolg is van de ontwikkeling van de teruglopende netto mediabestedingen bij het de dagbladen.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in